loading...
جامع ترین وبسایت ایمنی,بهداشت و محیط زیست در ایران - PERSIAN HSE
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
پارکت لمینت 0 223 farinaz1
خرید زیورآلات و بدلیجات خاص 0 153 farinaz1
زیورآلات نقره 0 157 farinaz1
در اجاره باغ تالار این موارد را در نظر بگیرید 0 327 behnosh2000
جلب توجه مهمانان هنگام ورود عروس و داماد به باغ عروسی 0 235 behnosh2000
آشنایی با خدمات مجالس و تالار پذیرایی 0 241 behnosh2000
موارد مهم در انتخاب تالار عروسی 0 212 behnosh2000
چگونه یک سالن عروسی خوب برگزینیم؟ 0 230 behnosh2000
آشنایی با انواع عکسبرداری در مجلس عروسی 0 231 behnosh2000
مراقبت از پوست قبل از مراسم عروسی 0 238 behnosh2000
ایده های جالب برای برگزاری یک مراسم عروسی جذاب 0 259 negar2000
ویژگی های تالار عروسی مناسب کدامند؟ 0 235 negar2000
در انتخاب سالن عروسی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 0 221 negar2000
اجاره خودرو برای ایام نوروز 0 204 bahar2000
اجاره خودرو راهکاری برای کاهش هزینه های سفر 0 218 bahar2000
سوالات متداول کاشت مو 0 265 aylinsaeidy
کریستال آرایی در تشریفات عروسی 0 228 aylinsaeidy
تشریفات عروسی در فصل زمستان 0 221 aylinsaeidy
نحوه انتخاب کت و شلوار دامادی 0 227 aylinsaeidy
استفاده از گیت فروشگاهی 0 256 aylinsaeidy
محمدرضا سلطانی بازدید : 1025 یکشنبه 29 آبان 1390 نظرات (0)

مقدمه و اهميت بهداشتي :

 در كشور ما اهميت سرطان در حال افزايش است و به عنوان سومين علت مرگ و مير و دومين گروه بزرگ از بيماريهاي مزمن و غير قابل انتقال است . عادت هاي جديد زندگي ، افزايش مصرف دخانيات ، افزايش جمعيت و مسن تر شدن تركيب جمعيتي ، آلودگي هاي زيست محيطي و شرايط نامساعد در محيط هاي زيست انساني ، رواج ابتلا به بعضي بيماريهاي مسري مانند هپاتيت C و B در زمره ساير دلايل كلان منتهي به افزايش سرطان در جامعه ما محسوب مي شوند .
تخمين زده مي شود كه بيش از يك سوم تمام موارد سرطان ها قابل پيشگيري است و يك سوم ديگر مشروط به تشخيص زودرس و سريع ، بالقوه درمان پذير مي باشند ، در اكثر موارد ديگر كه درمان قطعي ميسر نيست با اقدام هاي موثر نگاهدارنده و تسكين دهنده ، مي توان كيفيت زندگي بيماران را بهبود بخشيد .
سرطان در ايران
ثبت موارد سرطان در ايران ابتدا در سال 1347 در استان مازندران شروع شد و منظور از آن شروع مطالعه اپيدميبولوژيك سرطان مري بوده ، در استانهاي غربي و جنوبي شايعترين سرطان ، سرطان پوست است .سرطانهاي پوست ، مري ، معده ، سرطان اوليه كبد و سرطان مثانه جزء سرطانهاي شايع در ايران هستند ، سه نوع اول سرطان ( پوست ، مري و معده ) در اغلب مناطق ايران بسيار شايع هستند و سرطانهاي مثانه و كبد در بعضي استانهاي ايران شايعترند.

تعريف :

همان طور كه يك ساختمان بزرگ از تجمع تعداد زيادي خشت يا سنگ يا آجر تشكيل شده است . بدن تمام موجودات زنده نيز از تجمع تعداد زيادي سلول بوجود آمده است . در حالت طبيعي هر روز ميليون ها سلول در بدن انسان به علت پيري يا صدمات و جراحات مي ميرند و به جاي آنها سلول هاي تازه اي جانشين مي گردند .
سلول ها در بدن همواره در حال تقسيم هستند و دستورات لازم را دريافت مي كنند و در حقيقت كار رشد و اصلاح بافتها را پي مي گيرند . معمولاً اين نظام طبيعي به نحو مطلوب در گردش است و كار سلول ها به خوبي كنترل مي شود . در بعضي از شرايط به عللي مكانيسم كنترل دچار اشكال شده و اختلال در عمل سلول ها پديد مي آيد كه باعث گرفتن دستورات غلط مي شود وقتي اين اتفاق افتاد سلول غير طبيعي مي شود و تغيير شكل مي دهد و تبديل به يك سلول سرطاني مي گردد ، تقسيم آن غير قابل كنترل مي شود و توده اي از سلول هاي غير طبيعي بوجود مي آيد ، تقسيمات بي هدف و سريع سلول هاي سرطاني در هر نقطه بدن كه باشد به تدريج توده يا توموري تشكيل مي دهد .

الف : عوامل زيست شناختي
1 – انواع دخانيات
در اثر استعمال انواع دخانيات ، صدها ماده شيميايي سرطان زا تشكيل مي گردد كه پس از ورود به بدن و انتشار در آن باعث ايجاد سرطان در اندام هاي مختلف بدن مانند لب ، حنجره ، ريه ، مري ، مثانه و …. مي گردد . مهمترين ماده سرطان زاي سيگار نيكوتين است .
2 - الكل
 مصرف نوشابه هاي الكلي به مقدار زياد با سرطان هاي مري و كبد رابطه دارد . طبق برآورد انجام شده در 3% مرگهاي ناشي از سرطان الكل سهيم بوده است .
3 – عوامل مربوط به رژيم غذايي و مواد غذايي
مصرف غذاهاي سرخ شده و نمك سود با بروز سرطان معده ارتباط مي باشد . مصرف رژيم غذايي حاوي پروتئين هاي حيواني به مقدار زياد و رژيم هاي پر چرب ، وجود باكتريهاي زمينه ساز در دستگاه گوارش و آهسته بودن عبور غذا در اين دستگاه در ايجاد سرطان روده بزرگ ( كولون ) نقش عمده اي دارند . نيتريت موجود در مواد غذايي بويژه در گوشت و كنسروهاي كه به عنوان مواد نگهدارنده اضافه مي شود سبب ايجاد نيتروز آمين در بدن ميشودكه يك ماده سرطان زا است .
4 – مواجهه هاي شغلي
مواجهه با مواد شيميايي سرطان زا ناشي از صنايع و فعاليت هاي مختلف بخش هاي كشاورزي و خدمات و ... در محيط كار مي تواند سرطان زا باشد مثلاً كار در كارخانجات با پنبه نسوز ، خطر ابتلا به سرطان هاي كبد ، ريه و مثانه را افزايش مي دهد .
5 – ويروس ها
ويروسهاي هپاتيت B و C كه هپاتيت ناشي از آنها به سرطان كبد منتهي مي شود ، بيماري ايدز كه زمينه ساز بروز بعضي از انواع لنفوم هاست . ويروس پاپيلوماي انساني در ايجاد سرطان گردن رحم به شدت مورد سوء ظن هستند و ارتباط دارد .
6 – انگل ها
 ارتباط بين انگل شيستوزوما و ايجاد سرطان مثانه
7 – پرتوهاي يونيزه كننده
در جريان اقدامات تشخيصي مانند عكس برداري از قفسه سينه و مشاغلي مانند انتقال زباله هاي اتمي ، اشعه X كه به بدن تابيده مي شودودر انفجارهاي اتمي افرادي كه تحت اشعه قرار گرفته اند نيز در معرض بروز سرطان خون و … مي باشند .

بقیه در ادامه مطلب

ب : عوامل محيطي – ژنتيكي ( ارثي )

به نظر مي رسد كه براي ابتلا به سرطان بايد يك استعداد خانوادگي و آمادگي ژنتيكي وجود داشته باشد . زيرا ديده شده است كه افرادي كه در خانواده خود بيماران مبتلا به سرطان معده ، پستان ، روده بزرگ ، ريه و رحم داشته اند بيشتر از افراد ديگر همان جامعه به اين سرطان ها مبتلا شده اند .

علائم هشدار دهنده سرطان

سرطان در ابتدا يك بيماري محدود و كوچك است كه اگر به موقع تشخيص داده شود شانس بهبودي كامل آن بسيار زياد مي باشد . توجه به علائم كوچكي كه در ابتداي ايجاد سرطان پيدا مي شود مي تواند باعث تشخيص زودرس سرطان گردد ، اين علائم شامل موارد زير است .
1. تغيير در عادات دفع مدفوع يا ادرار مثل يبوست يا اسهال غير طبيعي به مدت طولاني
2. وجود خون در مدفوع
3. اختلال دفع ادرار
4. وجود خون در ادرار
5. زخمي كه پس از 2 هفته بهبود نيابد .
6. تغيير در اندازه ، شكل ، رنگ گيل يا خالهاي موجود در سطح بدن
7. ايجاد توده يا برآمدگي در پستان يا هر نقطه بدن
8. خونريزي يا ترشح غير طبيعي از دستگاه تناسيلي زنانه يا مجاري طبيعي بدن
9. اشكال در بلع غذا
10. سرفه هاي مداوم يا گرفتگي صدا
با پيدايش هركدام از اين علايم بايستي پزشك بررسي و معاينه دقيق و آزمايشهاي تكميلي را نيز انجام دهد.

سرطان مري

عوامل احتمالي ايجاد كننده سرطان مري بالا بودن مقدار نيتروزآمينها در نمونه هاي پنير گوسفندي ، ماست ، نان پخته و خمير كه در مناطقي كه بيمار شيوع بالا دارد تأييدي بر اثر اين موارد در بروز سرطان است . خوردن چاي داغ در مناطق شمالي يك فاكتور ديگر است ، كمبود ويتامينهاي A ، C ، B از عوامل مساعد كننده محيطي هستند .

سرطان معده

اين سرطان از نظر شيوع در ايران در درجه دوم قرار دارد ، عوامل خطر ساز و ايجاد كننده سرطان معده شامل مصرف سيگار و الكل ، مصرف نيترات ها و مركبهاي آن ، مواد غذايي نمك سود شده استعداد ژنتيكي در افراد داراي گروه خوني A بالاتر از ديگران است ) … مي باشند .

سرطان پوست

سرطان هاي پوستي بسيار شايع هستند و در استانهاي فارس ، خوزستان و باختران اين سرطانها در رديف اول ميزان شيوع هستند .
عوامل ايجاد كننده سرطان پوست عبارتند از :
1 – قرار گرفتن به مدت طولاني در معرض اشعه آفتاب و اشعه X و يا موقعي كه پرتو درماني زياد است .
2 – مواد شيميايي : مانند قطران روغن هاي نفتي و پارافين ، جوشگاههاي قدمي سوختگي و … از عوامل شناخته شده هستند كه زمينه را مساعد مي كنند .

سرطان مثانه

علائم باليني معمول آن وجود خون در ادرار ( هماچوري ) و بدون درد مي باشد . در اير ان در استان فارس اين سرطان از همه جا بيشتر است . عوامل سبب ساز شناخته شده بيماري قرار گرفتن در معرض تعدادي از نيتروز آمينهاي معطر كه سبب تغييرات بدخيم در مثانه مي شود . در بعضي مطالعات ارتباط مستقيمي بين مصرف زياد قهوه و بروز سرطان مثانه گزارش شده است .
سرطان ريه

سرطان ريه مهمترين علت مرگ از سرطانها و شايعترين سرطان در سراسر جهان است و شايعترين سرطان بد در بين مردان است .
عوامل خطر و زمينه ساز در سرطان ريه
الف : سيگار كشيدن : استفاده از تنباكو به ويژه به صورت سيگار علت اصلي سرطان ريه است بر اساس مطالعات انجام شده افراد سيگاري 50 – 20 درصد بيشتر از افراد ديگر به سرطان ريه مبتلا مي شوند و سيگار كشيدن قويترين عامل خطر براي سرطان ريه است .
ب : عوامل ديگر
برخي از مشاغل نيز خطر بروز سرطان ريه را افزايش مي دهد . مانند مواجهه هاي شغلي با پنبه نسوز ، تماس با موارد راديواكتيو و اشعه يونيزان

بيماريابي در سرطان

امروزه توجه فراواني به تشخيص زودرس سرطان مبذول مي شود ، بيماريابي به وسيله آزمونهاي كاربردي سريع مي باشد .
بيماريابي به دلايل زير براي سرطان مقدور است :
1. در بعضي موارد ماهها يا سالهاقبل از بروز اوليه سرطان ضايعات اوليه سرطاني وجود دارد كه با برداشتن آنها از پيشرفت سرطان پيشگيري مي شود
2. غربالگري همگاني در يك موضع معين شامل پستان ، گردن رحم يا ريه در ارتباط با سرطان امكان پذير است .
شيوه هاي مختلف غربالگري سرطان
الف : خود آزمايي پستان
براي زنان بعد ازسن 25 سالگي هر ماه يك بار ، مفيد و موثر و در كشور ما از بهترين شيوه هاست .
الف : خود آزمايي توسط بيمار ( فرد )
ب : ملامسه توسط پزشك
ج : ماموگرافي به عنوان مقايسه و مبنا يكبار در حدود 40 سالگي از 40 تا 49 سالگي هر 2 تا 3 سال يك بار و از 50 سالگي به بعد هر 1 تا 2 سال يكبار توصيه مي شود .
ب : بيماريابي از نظر سرطان گردن رحم:تمام زنان در آغاز شروع دوره جنسي ( باروري ) و پس از آن هر 3 سال يكبارو يا زناني كه داراي علائم غير طبيعي دستگاه واژينال مي باشند ، بدون ملاحظه سن ، در مقياس هر 3 سال يك بار و يا بر اساس دستور پزشكان معالج توصيه مي گردد .
ج : آزمايش خون
آزمايش خون منفي در مدفوع براي موارد خاص بويژه در افراد بالاتر از 50 ساله اي كه در معرض ابتلا به بيماري هاي مهم دستگاه گوارش و بويژه سرطان كولوركتال قرار دارند سالي يك بار توصيه مي شود .
د : آزمايش پروستات:آزمايش پروستات براي مردان بعد از 60 سالگي سالي يكبار توصيه مي گردد .
و : مشاوره پزشكي: مشاوره پزشكي براي بازبيني و كنترل از نظر سرطان ، بعد از 40 سالگي و قبل از آن براي گروههاي خاصي كه به دلايلي در معرض خطر مي باشند .
ه : غربالگري از نظر سرطان ريه
در حال حاضر در تكنيك پرتو نگاري قفسه سينه و آزماش سلول شناسي خلط در دسترس است .
 عواقب و عوارض ناشي از ابتلا به سرطان كيفيت زندگي بيماران
بايد همواره در نظر داشت كه بيماران انسانهايي شريف و بزرگوار با اهداف ، آرزوها و نيازهاي خاص خود مي باشند . نقش پزشكان و ساير پرسنل بهداشتي و درماني بازگرداند بيماران به زندگي عادي و يا نزديك عادي مي باشد . بيش از 54% مبتلايان به سرطان با درمانهاي موثر و همه جانبه مداوا مي شوند . ابتلاي به سرطان در تمام موارد بر كيفيت زندگي بيماران ، به درجه هاي مختلف تاثير مي گذارد . رئوس مشكل ها و مسايلي كه به طور معمول مبتلايان به سرطان با آنها مواجه مي شوند به شرح زير است .
* آثار رواني و عاطفي ناشي از ابتلا به بيماري واقدامهاي تشخيصي و درماني
* استرس وافسردگي
* آثار رواني بر خانواده ها به ويژه بر فرزندان يا والدين مبتلا
* آثار بيماري و درمانها بر روابط اجتماعي و زناشويي
* درد
* مسايل مالي و اقتصادي ناشي از بيماري ، درمان و توانبخشي
* مشكلات بازگشت به كار
* مشكلات تغذيه اي به ويژه در سرطانهاي دستگاه گوارش
* عفونت ، التهاب ، خونريزي و عوارض مشابه ديگر
* مشكل دسترسي به وريدها به منظور تزريقات وريدي
* تهوع و استفراغ ناشي از بيماري به علت عوارض درمان

 مبارزه با سرطان

مبارزه با سرطان شامل مجموعه تدابيري است كه بر اساس دانش كنوني پزشكي در زمينه هاي پيشگيري ، تشخيص زودرس و درمان و مراقبتهاي بازتواني وجود دارد و هدف آن كاهش قابل توجه بروز موارد جديد و افزايش شمار بهبودي از سرطان و كاهش زمين گير شدن به علت سرطان است .

پيشگيري و كنترل

1 – پيشگيري اوليه
قطعاً مي توان بسياري از موارد بيماري را قبل از پيدايش جلوگيري نمود . نمونه هایی هاي از پيشگيري در سطح اول به شرح زير است :
-  آموزش بهداشت و آموزش علائم هشدار دهنده سرطان
- مبارزه با مصرف دخانيات
- اهميت انجام آزمايش هاي دوره
- درمان ضايعات پيش سرطاني
- واكسيناسيون عليه ويروس هپاتيت ب
- اصلاح عادتهاي غذايي بر اساس دستورهاي بهداشتي براي پيشگيري از سرطان هاي مرتبط
- امتناع از نوشيدن الكل براي پيشگيري از سرطانهاي مرتبط
- رعايت دستورهاي ايمني محيط هاي كار براي پيشگيري از ابتلا به سرطانهاي شغلي
حفاظت موثر در برابر پرتوهاي خورشيد براي پيشگيري از ابتلاء به سرطان پوستي دستورهاي بهداشتي منظم و موثري موجود است كه در صورت رعايت در سطح كشوري ، در قالب يك برنامه جامع ملي كنترل بيماري سرطان ، مي تواند موجبات كاهش ابتلا به بيماري را در سطح جمعيت فراهم سازد .
2 – پيشگيري ثانويه :
براي بسياري از موارد سرطان امكان تشخيص زودرس فراهم مي باشد . ابزار تشخيص زودرس سرطانهاي خاص و ضايعه هاي پيش سرطاني در افراد بدون علامت ، غربالگري ناميده مي شود . اين اقدام امكان درمان قطعي بيماري را ، قبل از تبديل به مرحله پيشرفته و غير قابل درمان ، فراهم مي سازد .
3 – پيشگيري ثالثيه :
در 50 سال گذشته پيشرفتهاي بسيار زيادي در درمان انواع سرطان حاصل شده است . جراحي ، شيمي درماني و پرتو درماني هنوز به عنوان سه پايه اساسي در انواع سرطان مطرح مي باشد و نتايج درخشاني در بسياري از موارد در اثر كاربرد يك و يا مجموعه و تركيبي از اين روشهاي استاندارد درماني ، بدست آمده است . با پيدايش پرتو درماني از 1940 و كاربرد آن به عنوان درمان بر عليه بيماري سرطان ازدهه 50 – 1940 و كاربرد بسيار وسيع آن از دهه هاي بعد در درمان بيماريهاي ي مانند سرطان دهانه رحم ، سرطان سيستم لنفاوي و سرطانهاي ديگر تحولي شگرف بوجود آورد . از دهه 1960 با شناخت و كاربرد داروهاي موثر شيمي درماني ، ميزان بقاي بيماران افزايش يافت .

سرطان حنجره چيست؟

 حنجره (Larynx) بخشی از مجرای تنفسی و عضو اصلی توليد صدا است که در جلوی گردن و پايين زبان قرار دارد و متشکل از چندين غضروف است که در تنفس، تکلم و بلع نقش مهمی را ايفا می‌کند.
 سرطان حنجره نوعی بيماری است که حاصل رشد خارج از کنترل و نامنظم ياخته‌های بدخيم در حنجره و بافت‌های اطراف اين عضو است. اين بيماری اغلب در افراد بالای ۴۰ سال شايع است و تظاهر آن در افراد زير ۲۵ سال بسيار نادر است. مردان تقريباً به ميزان ۴برابر زنان به اين بيماری مبتلا می‌ شوند.
علائم هشدار دهنده سرطان حنجره
• گرفتگی طولانی مدت صدا و يا تغييرات ‌آهنگ صوتی بدون وجود علت بارز
 • احساس وجود توده ای در گلو
 • برآمدگی در ناحيه گردن
 • تنگی نفس در اثر فعاليت
 • سرفه مزمن
 • سختی و يا احساس درد هنگام بلع
 • سرفه همراه با خلط خونی
 • غده‌های لنفاوی متورم و سفتی در گردن
 • احساس درد در هنگام لمس گلو
 • تنفس صدادار
 • بوی بد دهان
 • گوش درد ( بدون وجود علت عفونت )
 • کاهش وزن
سبب شناسی: سرطان ‌زايی سرطان حنجره
عامل مستعد در تظاهر سرطان حنجره مانند هر سرطان ديگری تداخل در نظم تقسيم ياخته‌ها است. تحقيقات ‌آماری و بالينی روند بدخيمی بيماری سرطان حنجره با عوامل زير ارتباط می دهند:
• استعمال دخانيات
 • زياده روی در نوشيدن مشروبات الکلی
 • استنشاق گرد وغبار فلزات و چوب
 • تماس با آلاينده‌‌های شغلی مانندآزبست،( پنبه نسوز)، اسيد سولفوريک ، نيکل
 • پوليپ‌ها (ضايعات) تارهای صوتی
 • التهاب مزمن تارهای صوتی
 • سن - افراد بالای ۴۰ سال بيشتر در معرض ابتلا به سرطان حنجره هستند
 • جنس - مردان تقريباً به ميزان ۴برابر زنان به اين بيماری مبتلا می‌شوند
 • نژاد- سياه ‌پوستان درصد بالاتری را نسبت به سفيد پوستان در ابتلا به سرطان حنجره نشان می‌دهند
الگوهای تشخيص سرطان حنجره
با توجه به وضيعت عمومی سلامت فرد، بررسی های تشخيص سرطان حنجره ممکن است شامل:
• معاينه ساده حنجره ، غده‌های لنفاوی و ناحيه گردن توسط پزشک
 • پرتو نگاری از حنجره با تابش اشعه X
 • راديوگرافی از حنجره توسط دستگاهی بنام فلورسکوپ ( fluoroscope) جهت بررسی شکل و حرکت ساختار حنجره
 • معاينه سطح داخلی حنجره با استفاده از دستگاهی بنام لارنگوسکوپ (لارنگوسکوپی- laryngoscopy)
 • عکسبرداری ساده قفسه سينه
 • سی تی اسکن (Computerised tomography scan)- در اين روش دستگاه سی تی اسکن با گرفتن تعدادی عکس توسط اشعه ايکس، تصويری سه بعدی از بدن را نشان می دهد و از اين طريق محل و اندازه دقيق ضايعه و پراکندگی تومور به بخش های ديگر مشخص می شود.
 •پرتونگاری با استفاده از تشديد ميدان مغناطيسی (MRI Scan) – اين آزمايش مشابه سی تی اسکن است با اين تفاوت که به جای تابش اشعه X از مغناطيس جهت عکسبرداری از اعضای بدن استفاده می شود. در اين آزمايش بيمار به مدت ۳۰ دقيقه به طور ساکن درون اتاقک اين دستگاه می ماند و تصاوير مقطعی از بدن او تهيه می شود.
 •نمونه برداری يا بيوپسی (biopsy)- بررسی ميکروسکوپی از نمونه بافت مورد نظر. اين آزمايش بسيار مهم است زيرا مطمئن ترين روش برای تشخيص سرطان به حساب می آيد.
الگوهای درمانی سرطان حنجره
انتخاب نوع الگوی درمان بستگی به سابقه بيماری شخص، نوع و محل سرطان حنجره و وضعيت سلامت عمومی بيمار دارد.
معمول‌ترين الگوی درمان سرطان حنجره پرتو درمانی است.
درمان در مراحل پيشرفته بيماری مستلزم جراحی و خارج کردن ضايعه بدخيم و بافت‌های درگير و يا پرتو درمانی پس از جراحی است. در عمل جراحی بخشی يا تمام حنجره (لارينژکتومی laryngectomy-) برداشته می‌شود.
در شرايطی که تمام حنجره به طور کامل برداشته می‌شود، گلوگاه را می‌بندند تا عمل بلع به طور طبيعی انجام شود و بالای نای به منفذی از پوست بخيه زده می‌شود (تراکئوستومی tracheostomy) تا هوا از اين راه وارد ريه شود. در چنين شرايطی تنفس به جای دهان و بينی از طريق اين منفذ يا شکاف صورت می‌گيرد. در صورت برداشتن کامل حنجره روش صحبت کردن از راه مری به بيمار آموزش داده می‌شود و يا از حنجره مصنوعی (مکانيکی يا الکتريکی ) استفاده می شود.
هنگامی که سرطان حنجره مهاجم شده و به ديگر بافتهای بدن و غدد لنفاوی سرايت کرده باشد غده‌های لنفاوی و بافت‌های تراريخته اطراف گردن هم برداشته می‌شود. سرطان مهاجم و پيشرفته حنجره بيشتر نواحی گردن را در بر می‌گيرد تا نقاط دورتر بدن، از اين رو شيمی درمانی، الگوی معمول درمان سرطان حنجره به شمار نمی ‌آيد.
معمولا پس از درمان، فعاليتهای طبيعی بدن به تدريج از سر گرفته می شود و رژيم غذايی خاصی ضروری نيست اگر چه پس از جراحی برای مدتی از رژيم درمانی مايعات استفاده می‌شود تا التيام بافت آسان تر صورت گيرد.
پس از درمان، مراقبت‌های منظم پزشکی الزامی است تا پيشرفت احتمالی بيماری تحت کنترل باقی بماند.

برچسب ها •پرتونگاری , •نمونه , ۴برابر , biopsy , Computerised , fluoroscope , laryngectomy , laryngoscopy , Larynx , MRI , scan , Scan , tomography , tracheostomy , ابتدا , ابتداي , ابتلا , ابتلاء , ابتلاي , ابزار , اپيدميبولوژيك , اتاقک , اتفاق , اتمي , آثار , اثر , اجتماعي , آجر , احتمالي , احتمالی , احساس , اختلال , ادامه , ادرار , ارتباط , ارثي , آرزوها , از , ازدهه , ازسن , آزماش , آزمايش , آزمايشهاي , آزمايي , آزمونهاي , اساس , اساسي , آسان , است , استان , استاندارد , استانهاي , استرس , استعداد , استعمال , استفاده , استفراغ , استنشاق , اسکن , اسهال , اسيد , اشعه , اشكال , اصلاح , اصلي , اصلی , اضافه , اطراف , اعضای , آغاز , اغلب , آفتاب , افتاد , افراد , افرادي , افزايش , اقتصادي , اقدام , اقدامات , اكثر , اگر , آلاينده‌‌های , التهاب , التيام , الزامی , الف , الکتريکی , الكل , الكلي , الکلی , الگوهای , الگوی , آلودگي , آمادگي , ‌آماری , امتناع , آمده , امروزه , امكان , آموزش , آمين , آمينهاي , ان , آن , انتخاب , انتشار , انتقال , انجام , اند , اندازه , اندام , انسان , انسانهايي , انساني , انفجارهاي , انگل , آنها , انواع , اهداف , آهسته , اهميت , ‌آهنگ , او , آورد , اول , اوليه , اي , ايجاد , ‌آيد , آيد , ايدز , اير , ايران , ايفا , ايکس , ايمني , اين , ای , با , باختران , بار , بارز , باروري , بازبيني , بازتواني , بازگرداند , بازگشت , باشد , باشند , باعث , بافت , بافتها , بافت‌های , بافتهای , باقی , باكتريهاي , بالا , بالاتر , بالاتری , بالای , بالقوه , باليني , بالينی , بايد , بايستي , بخش , بخشيد , بخشی , بخيه , بد , بدخيم , بدخيمی , بدست , بدن , بدون , بر , برابر , برآمدگي , برآمدگی , برآورد , براي , برای , برخي , برداري , برداری , برداشتن , برداشته , بررسي , بررسی , برنامه , بروز , بزرگ , بزرگوار , بستگی , بسيار , بسياري , بعد , بعدی , بعضي , بقاي , بقیه , بلع , بماند , بنام , به , بهبود , بهبودي , بهترين , بهداشت , بهداشتي , بوجود , بودن , بوده , بويژه , بوی , بي , بيش , بيشتر , بيمار , بيماران , بيماري , بيماريابي , بيماريهاي , بيماری , بين , بينی , بيوپسی , پاپيلوماي , پارافين , پايه , پايين , پخته , پديد , پذير , پر , پراکندگی , پرتو , پرتوهاي , پرسنل , پروتئين , پروستات , پزشك , پزشک , پزشكان , پزشكي , پزشکی , پس , پستان , پنبه , پنير , پوست , ‌پوستان , پوستان , پوستي , پوليپ‌ها , پي , پيدا , پيدايش , پيري , پيش , پيشرفت , پيشرفته , پيشرفتهاي , پيشگيري , تا , تابش , تابيده , تاثير , تارهای , تازه , تأييدي , تبديل , تجمع , تحت , تحقيقات , تحولي , تخمين , تدابيري , تداخل , تدريج , تر , تراريخته , تراکئوستومی , ترشح , تركيب , تركيبي , ترين , تزريقات , تسكين , تشخيص , تشخيصي , تشديد , تشكيل , تصاوير , تصويری , تظاهر , تعداد , تعدادي , تعدادی , تعريف , تغذيه , تغيير , تغييرات , تفاوت , تقريباً , تقسيم , تقسيمات , تکلم , تكميلي , تكنيك , تماس , تمام , تناسيلي , تنباكو , تنفس , تنفسی , تنگی , تهوع , تهيه , توان , توانبخشي , تواند , توجه , توده , توسط , توصيه , توليد , تومور , توموري , تی , ثالثيه , ثانويه , ثبت , جا , جامع , جامعه , جانبه , جانشين , جاي , جای , جديد , جراحات , جراحي , جراحی , جريان , جزء , جلوگيري , جلوی , جمعيت , جمعيتي , جنس , جنسي , جنوبي , جهان , جهت , جوشگاههاي , چاي , چرب , چندين , چنين , چه , چوب , چيست , حاصل , حاضر , حال , حالت , حاوي , حدود , حرکت , حساب , حفاظت , حقيقت , حنجره , حيواني , خارج , خاص , خاصي , خاصی , خالهاي , خانوادگي , خانواده , خدمات , خشت , خطر , خلط , خمير , خوبي , خود , خوردن , خورشيد , خوزستان , خون , خونريزي , خوني , خونی , داخلی , داده , داراي , دارد , دارند , داروهاي , داشت , داشته , داغ , دانش , دچار , دخانيات , در , درجه , درخشاني , درد , درصد , درگير , درمان , درمانها , درمانهاي , درماني , درمانی , درون , دريافت , دسترس , دسترسي , دستگاه , دستگاهی , دستور , دستورات , دستورهاي , دفع , دقيق , دقيقه , دلايل , دلايلي , دهان , دهانه , دهد , دهند , دهنده , دهه , دورتر , دوره , دوم , دومين , ديده , ديگر , ديگران , ديگری , رئوس , را , رابطه , راديواكتيو , ر ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
میزبان
درباره ما
سلام باتوجه به اینکه قسمت عمده زندگی هریک ازما در محیط کار سپری میشود بنابراین دانست نکاتی برای حفظ سلامتی خود در محیط کار امری ضروری است.در این سایت سعی خواهیم کرد تا جدیدترین تکنولوژی ها و نکات را در زمینه ایمنی , بهداشت ومحیط زیست یا HSE در اختیاران همکاران و مشتاقان قرار دهیم.هدف در اینجا تکمیل نطالب اموزش دیده شده در دانشگاه یا کلاس ها با استفاده از فیلم و نرم افزار میباشد. با تشکر از بازدید شما persian hse
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه مقدار از خدمات سایت رضایت دارید؟
    کدام قسمت را بیشتر می پسندید؟
    WEB TRANSLATE
    جستجو



    در این سایت (phse.ir)
    در كل اينترنت
    رتبه در گوگل
    خبرنامه سایت

    ایمیل خود را وارد کنید:

    آمار سایت
  • کل مطالب : 400
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 62
  • تعداد اعضا : 19545
  • آی پی امروز : 249
  • آی پی دیروز : 135
  • بازدید امروز : 778
  • باردید دیروز : 871
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 2,581
  • بازدید ماه : 30,540
  • بازدید سال : 155,766
  • بازدید کلی : 3,859,976
  • seo

    SEO Stats powered by MyPagerank.Net