یکی از مراحل مهم کار در رشته ایمنی صنعتی انتخاب بهترین روش برای کاهش خطرات و ایمن سازی محیط کار است. اما با اجبار نمی توان برای همیشه کسی را مجبور به رعایت نکات ایمنی کرد پس گزینه دیگری به جز ایجاد فرهنگ ایمنی بین کارکنان باقی نمی ماند.برای این کار قبل از شروع به هر اقدامی باید میزان فرهنگ ایمنی در بین کارکنان را سنجید.آنچه امروز برای شما فراهم کرده ایم پرسشنامه ارزیابی فرهنگ ایمنی است پس در ادامه مطلب با ما همراه باشد.
به طور کلی می توان گفت که بروز حوادث در کارکنانی که تازه در محل کار استخدام شده اند بیش از سایر کارکنان است. اما علت چیست؟ چه چیزی باعث این حوادث می شود؟ برای پاسخ به این سوال کتابی با زبان انگلیسی برای شما تهیه کرده ایم که به شما کمک می کند با 7 دلیل عمده این بروز حوادث در کارکنان جدید آشنا شوید.
برای دانلود این کتاب در ادامه مطلب با persian hse همراه باشید.
در زندگی روزمره هر کسی ممکن است با حوادث طاقت فرسا , ترسناک و خارج از کنترل روبه رو شود .ما ممکن است دچار حادثه رانندگی شویم, قربانی یک تجاوز باشیم یا شاهد یک حادثه دردناک باشیم .پلیس , اتشنشان ها و کارکنان امبولانس ها با احتمال بیشتری با چنین حوادثی روبه رو می گردند و انها اغلب مجبورند با حوادث دردناک مقابله کنند.اغلب مردم بدون هیچ کمکی اغلب با ان کنار می ایند اگرچه در بعضی از افراد تجربیات تلخ واکنشی را ایجاد می کنند که ممکن است برای ماه ها یا سالها طول بکشد ما این واکنش را اختلال استرسی پس از حادثه یا PTSD می نامیم.
در این مقاله با روش های کنترل این مورد اشنا می شویم . در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
هواي پاك مايه شادماني زندگي بشري است كه نياز به آن بيش از نياز به غذا و آب مي باشد. صنعت مدرن امروز، باعث توليد گازها و ذرات زيادي مي شود كه هواي آزاد را آلوده مي كنند. در گذشته زغال در صنعت باعث توليد دي اكسيد گوگرد زيادي مي شد، ولي امروز به دليل محتويات كم گوگرد در زغال، سوخت آن مشكلات زيادي توليد نمي كند ولي وسايل نقليه موتوري مشكل اساسي هستند كه دي اكسيد نيتروژن و ذرات آلي غير قابل تجزيه توليد مي كنند كه تحت اثر اشعه خورشيد به ازن تبديل مي شود كه مهمترين آلوده كننده هوا مي باشد. گاز دي اكسيد نيتروژن ( NO2 ) هوا را به رنگ قهوه اي در مي آورد و اين وضعيتي است كه بسياري از شهرها در فصل تابستان با آن مواجه هستند . ذرات ريز كه در اثر سوخت موتورهاي بنزيني و گردوغبار جاده اي، دود حاصل آتش سوزي و گرده هاي گياهان توليد مي شود عامل آلودگي هوا در روزهاي زمستاني است . بقیه در ادامه مطلب
تعريف آلودگي هوا:
آلودگي هوا يعني افزايش ميزان گازهاي سمي و ذرات ريز جامد و مايع در هوا در غلظت هايي كه تهديد كننده سلامتي هستند .
منابع آلودگي هوا:
مهمترين منابع آلودگي هوا عبارتند از :
1- وسايل نقليه
2- كارخانجات صنعتي
3- دود ناشي از آتش سوزي
4- گرده هاي گياهان
5- طوفانهاي شن و ماسه روان
6- طوفان ،گردوغبارو فعاليت آتشفشانها و آتش سوزي جنگل
مهمترين آلوده كننده هوا :
1) اگر در زندگی تان با استرس زیادی مواجه هستید بهتر است با آن کنار بیایید. برای این کار راه حل مشخص و ثابتی وجود ندارد که تضمین کند شما روز بدون استرسی خواهید داشت اما راه هایی وجود دارد که به کمک آنها می توانید استرس را مدیریت کنید.... ۲) انرژی منفی تان را تخلیه کنید اگر عصبانی هستید و به اصطلاح زود جوش می آورید، انجام فعالیت فیزیکی برای شما یک راه حل مناسب است. با این کار می توانید هیجان ها و انرژی های منفی را تخلیه کنید. هر وقت احساس کردید دارید عصبانی می شوید بیرون بروید و بدوید یا در خانه یک کار جسمی انجام دهید. مثلا کف آشپزخانه را تمیز کنید. این طوری هم یک کار مفید انجام داده اید و هم احساس بهتری به شما دست می دهد. ۳) مدیریت زمان را فراموش نکنید در ابتدای روز و پیش از اینکه کارهای روزانه را آغاز کنیم این احساس که زمان کافی برای انجام کارها نخواهیم داشت، احساس بسیار بدی است. در روزهایی که سرتان شلوغ است و وقت آشپزی ندارید می توانید از بیرون غذا سفارش دهید. اگر حجم کارتان زیاد است، از تقسیم کار استفاده کنید. وقت تان را طوری تنظیم کنید که انجام کارها به شما آسیب نرساند. ۴) با یک فرد قابل اعتماد صحبت کنید در میان گذاشتن مشکلات با یک فرد دیگر حتی اگر راه حل فوری جلوی پایتان نگذارد موجب می شود احساس راحتی کنید. اگر فرد قابل اعتمادی سراغ ندارید یا نمی خواهید مشکل تان را با دوستان و آشنایان و اقوام در میان بگذارید، از یک مشاور کمک بگیرید. ۵) برای استراحت برنامه ریزی کنید در مواقعی مانند انجام پروژه های کاری بزرگ، ماموریت های کاری، اسباب کشی یا حتی ارتقای کاری که استرس تان زیاد می شود، برای استراحت و آمادگی برای انجام ادامه کار برنامه ریزی کنید. شاید لازم باشد انجام کار را کمی به تعویق بیندازید و پس از استراحت کار را با انرژی بیشتری آغاز کنید. ... بقیه در ادامه مطلب
پرسشنامه زیر در پنج بخش تنظیم شده است و عوامل مربوط به بدن ، ذهن،شخصیت، شرایط محیطی ،شرایط شغلی،و زندگی خانوادگی را در بر می گیرد.هر دسته از پرسش ها امتیاز دهی و ارزیابی خاصی دارد که جداگانه توضیح داده خواهد شد.هنگام پاسخ به پرسش ها زیاد مکث نکنید . پاسخ های غیرواقعی ندهید.به خاطر داشته باشید هرچه بیشتر درباره زندگی خود و عوامل استرس زا درآن بدانید،سریع تر می توانید رفتار مثبتی در پیش گیرید و به نحوی مثبت با آنها روبرو شوید. بقیه در ادامه مطلب
شرکت گوگل به اذعان یکی از کارمندش یکی از محیط های کاری ای محسوب می شود که به علت تمهیدات مدیریتی خود باعث گردیده است تا کارکنان آن در محیط کار کمتر احساس خستگی کنند و به معنای مدیریتی از محیط کاری خود رضایت داشته باشند.
به گزارش بانکی دات آی آر ، شرکت گوگل با ارائه غذا های مجانی و با کیفیت به کارکنانش تنها غذای جسمی آنان را فراهم نکرده است، بلکه شرکت به کارکنان خود اجازه می دهد تا 20 درصد از زمانشان را صرف پروژه های شخصی کنند. همچنین فضای کاری ای ترتیب داده است تا مغز انسان درگیر بازی های فکری و فعال کننده مغز شود تا دراین راستا ایده های جدید و نوآوری های روز ارائه گردد.در مجموع گوگل بیش از غذای جسم به فکر غذای روح کارمندان خود است و بازده این برخورد در کار این شرکت نمایان شده است . در این رابطه قضاوت درباره این نوع عملکرد را به مدیران سطوح عالی وامی گذاریم.
بقیه در ادامه مطلب
تغذیه ضعیف و نامناسب می تواند استرس زا باشد. برخی افراد با مصرف بیش از حد قند، کافئین، نمک، چربی و چند ماده غذایی دیگر، استرس وارده بر بدن خود را افزایش می دهند. تغذیه ضعیف ممکن است تعادل مواد مغذی در بدن را بر هم زند و یک فرد مبتلا به سوء تغذیه استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دارد. بیماری نیز باعث افزایش نیاز به مواد مغذی در بدن می شود. در زندگی روزانه ی بسیاری از مردم، حساسیت های بیش از اندازه، محرومیت ها و استرس های محیطی، موجب تنش های جسمی و روانی مزمن می گردند که در طول روزها، ماه ها و سال ها بر سلامتی آنها تأثیر می گذارد. نیازهای تغذیه ای همچنین از استرس های حاد ناشی از عفونت ها، سوختگی ها، جراحات، شکستگی استخوان ها و سایر بیماری ها و صدمات و آشفتگی ناگهانی در تعادل عاطفی تأثیر می پذیرد. عادت های خاص غذایی می تواند سبب ایجاد و یا افزایش استرس در زندگی فرد شود. از جمله این عادت ها، مصرف کافئین، الکل، قند و گرفتن رژیم های سخت لاغری می تواند باشد. بقیه در ادامه مطلب
افسردگی فصلی که اختلال تاثیر پذیری فصلی (SAD) هم نامیده می شود ، حالتی است که هر ساله در یک زمان مشخص رخ می دهد و معمولا در پاییز یا زمستان آغاز می شود و در بهار یا اوائل تابستان پایان می یابد. بقیه در ادامه مطلب
علائم
کسانی که از این اختلال رنج می برند بسیاری از علائم شایع افسردگی مانند غمگینی ، اضطراب ، بی قراری ، بی علاقگی به فعالیت های روزانه ، انزواگرایی و ناتوانی در تمرکز را دارند. این افراد اغلب نشانه هایی همچون خستگی مفرط و کمبود انرژی ، نیاز شدید به خواب ، میل به شیرینی، افزایش اشتها و اضافه وزن را تجربه می کنند.
علائم افسردگی فصلی زمستانی:
- خستگی
- افزایش نیاز به خواب
- کمبود انرژِی
- افزایش وزن
- افزایش اشتها
- مشکل در تمرکز
اين تصوير در حقيقت ثابت و بدون حرکت ميباشد . اگر آنرا متحرک ميبينيد به فشارهاي رواني شما مربوط ميباش د فشارهاي رواني بيننده نيز بيشتر ميباشد و بالعکس دانلود فایل در ادامه مطلب
هر چه سرعت حرکت در تصوير بيشتر ديده شود
یک اختلال یادگیری، اختلالی عصب زیست شناختی است که از یک مشکل جدی در خواندن، حساب کردن و یا کلمهبندی نوشتن به وجود میآید که انتظار نمیرود به یک فرد عادی نسبت داده شود. یک اختلال یادگیری نه یک اختلال یادگیری است ونه به وسیله ی یک اختلال هیجانی ایجاد میشود. اگر درست ارزیابی نشود تأثیر بالقوهای روی عملکرد ناسازگارانهی فرد دارد و در حوزههای چندگانهی زندگی ضعف ایجاد مینماید. وقتی فردی مظنون به اختلال یادگیری میشود، یک ارزشیابی عصب روانشناختی تواناییها ضروری است تا منبع مشکل را به علاوه در حوزههای توانایی عصب روانشناختی تعیین کند که میتواند به عنوان پایهای برای فنون جبرانی و اختیارات درمانی باشد. دانلود فایل word در 20 صفحه در ادامه مطلب
این یک شوخی نیست. اگر شما قادر بودید که این سه تست را پشت سر بگذارید، شما دیگر هیچ وقت نیاز به دکتر اعصاب و روان نخواهید داشت. مغز شما عملکرد خوبی دارد و از بیماری آلزایمر (Al zheimer) در امان خواهید بود. تست در ادامه مطلب
شاید بعضی اوقات لازم باشد در بعضی مشاغل میزان استرس اپراتور را بسنجیم و برای انتخاب نیرو برای بعضی پست های حساس کارگر یا اپراتور از آرامش ذهنی بالایی برخوردار باشد. پس آزمونی چون این آزمون در مساحبه شغلی متواند بسیار کارامد باشد... این یک آزمون استاندارد روانشناسی است. شما باید خودتان را در هر یک از ده موقعیت زیر تصور کنید و گزینه مناسب خودتان را پیدا کنید و علامت بزنید... بعد از آن، باید نمره مناسب خودتان را در پرانتز انتهای هر گزینه بخوانید و مجموع نمراتتان را حساب کنید تا بفهمید که آیا شما از آن آدمهایی هستید که زیر فشارهای زندگی، به هم میریزند و تسلیم میشوند یا اینکه با صبر و اعتماد به نفس، در برابر مشکلات زندگی مقاومت میکنید و میایستید. بقیه در ادامه مطلب
آیا می دانید انتخاب رنگ ارتباط بسیار نزدیکی با شخصیت افراد دارد ؟ بقیه در ادامه مطلب
آنچه در زیر می خوانید می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد اما فراموش نکنید که نتیجه آن در رابطه با شخصیت شما صد در صد نیست و نوع شخصیت شما را یک روانشناس با تست های تخصصی تعیین خواهد کرد ولی مطلب ذکر شده در زیر کمک زیادی به شما در این رابطه خواهد کرد.
سیاه:
سیاه رنگی مطلق است که در فراسوی آن، زندگی تمام می شود.سیاه یعنی نه، که نشانه ای از ترک عشق و انصراف از فعالیتهای جمعی است.به معنی نیستی، ناامیدی به آینده و سکوتی ابدی است و حس سنگینی را به افراد القا می کند.
تأثیر خوبی بر مزاج ندارد و در کودکان هم اثرات منفی دارد.دوستداران رنگ سیاه معمولا” خسته و افسرده اند.
اگر خسته نباشند، ناراضی اند.اگر ناراضی نباشند، مغرورند.اگر مغرور نباشند، انکار می کنند.
اگر انکار نکنند هم ناراضی اند، هم مغرور، هم خسته و هم انکار می کنند اما احتمالا” خودشان هم خبر ندارند.
طرفداران سیاه زیاد هم ناامید نشوند چون از طرفی دیگر سیاه نمادی از آبرومندی و شرافت است(دیده اید ماشین های شیک و کلاس بالا معمولا” سیاه و براقند)
قهوه ای:
آدمهای قهوه ای را بدون قسم خوردن می توان باور کرد، یعنی حرفشان سند است.اما طرفداران این رنگ معمولا” آواره اند(جالب است بدانید که رنگ مورد علاقه آوارگان جنگ جهانی دوم، قهوه ای بوده است).
قهوه ایها یا یک بیماری جسمی جدی دارند و یا مشکلی که به نظر آنها غیر قابل حل است، پس این افراد از نظر جسمی و روحی در خطرند.
خاکستری:
بر اساس تحقیقات 50 سال اخیر قرن بیستم به روی ماهیّت درجه ی هوش در جنسیت های مختلف، به این نتیجه رسیده اند که درصد هوش زنها و مردها تقریباً یکسان است، امّا مردها از استعداد و هوش خود در جهت های متضاد استفاده می کنند، بطوری که بیشتر نابغه ها از جنس مذکر هستند امّا در مقابل نیز بیشتر افراد غیر موفق و بی استعداد نیز مردها هستند، در حالی که زنها همیشه یک سیر عادی را در این زمینه طی می کنند. البته این نتیجه نیز خیلی منطقی نیست و نیاز به بررسی دقیق تری دارد. بقیه در ادامه مطلب
صرف نظر از این نتایج چند ساله باز هم تاکنون هیچ تحقیقاتی تنوانسته است تفاوت بارزی را بین درصد هوش مرد و زن نشان دهد.
اخیراً، مطالعات جدیدی در سطح جهانی در این زمینه صورت گرفته است تا بتوانند نظریه قطعی در این مورد ارائه دهند. جمع بندی و بررسی تحقیقات ملّیتهای مختلف، از جمله، اسپانیا، دانمارک، ایالات متحده آمریکا و...، حاکی از آن است بطور میانگین مردها در مراحل فکری و زندگی کندتر هستند امّا درصد آی.کیو. (هوش) آنها حدود 3 تا 5 بیشتر از زنهاست.
اگرچه این نتیجه نیز گویای دلیل مستندی بر اینکه مردها باهوش تر از زنها هستند، نیست!
بطور کلّی از نظر روانشناسی، هوش عکس العمل هر فرد نسبت به درک و خلق عجایب و تکامل و پرورش ذهن در زمینه های مختلف است.
البته با وجود ملّیتهای گوناگون در مناطق مختلف دنیا، باز هم می توان گفت روند سی
● استرس چيست؟ بقیه در ادامه مطلب
استرس فشار و فرسايش بدن به هنگامي است که با محيط پيوسته در حال تغيير سازگار شويم. چنين تغييراتي آثار جسماني و هيجاني بر ما ميگذارد و ميتواند احساسات مثبت يا منفي ايجاد کند. در صورت مثبت بودن ، اثرات استرس ما را ناگزير به عمل مي کند، هوشياري تازه و چشم انداز مهيج جديدي براي ما به ارمغان ميآورد.
آثار منفي استرس احساس بي اعتمادي ، طرد ، خشم و افسردگي ميآفريند که اين احساسات به نوبه خود به مشکلاتي مانند سردرد ، ناراحتي معده ، جوش و خارش پوست ، بيخوابي ، زخم معده ، فشار خون بالا ، بيماري قلبي و سکته مغزي ميانجامد. مرگ يک عزيز ، تولد يک کودک، ارتقاي شغلي يا ايجاد يک رابطه جديد استرس به دنبال ميآورد. چون اين تغييرات ما را مجبور به سازگاري مجدد با زندگي خود ميکند. سازگاري با شرايط متغير ، بسته به نوع واکنش ما ميتواند کمک کننده يا آسيب رساننده باشد.
● چگونه ميتوان استرس را از زندگي خود حذف رد؟
استرس مثبت بر تازگي و ابتهاج زندگي ميافزايد. همه ما با تحمل ميزان معيني از استرس زندگي ميکنيم. سر رسيدن مهلت ، رقابتها ، برخوردها و حتي ناکاميها و نگرانيها به زندگيها عمق و غنا ميبخشد. هدف ما حذف استرس نيست، بله فراگيري چگونگي استفاده از آن به منظور کمک به خود است.
استرس کمتر از حد ، عامل خمودگي است و در ما احساس خستگي و رخوت بر جاي ميگذارد. از سوي ديگر ، استرس مفرط تنش ايجاد ميکند. آنچه ما بدان نيازمنديم، يافتن سطح بهينه و مطلوبي از استرس است که ما را برميانگيزد، ولي ما را در خود غرق نمي کند.
● چگونه ميتوان فهميد سطح بهينه استرس براي افراد چيست؟
سطح واحدي از استرس که براي همه انسانها بهينه باشد، وجود ندارد. هر يک از ما مخلوقاتي منحصر به فرد با نيازهاي ويژه هستيم. بنابراين ، آنچه براي يک شخص ناراحت کننده است، چه بسا براي ديگري شادي آفرين باشد. حتي وقتي ما روي ناراحت کننده بودن رويدادهاي خاص توافق داريم، احتمالا در واکنشهاي فيزيولوژیکي و روان شناختي به آن حادثه با هم تفاوت داريم.
شخصي که شيفته مذاکره و حل اختلاف و تحرک شغلي است، اگر شغلي يک نواخت و بدون تحرک داشته باشد، در فشار و استرس قرار ميگيرد. در حالي که شخصي که به شرايط ثابت علاقهمند است، وقتي در شغلي قرار گيرد که وظايفش از تنوع بالايي برخوردار باشد، به احتمال زياد خود را در تنگناي استرس احساس ميکند. قبل از قرار گرفتن در معرض تغييرات آزار دهنده ، اين موضوع که استرسهاي شخصي ما چه هستند و ميزان تحمل ما در برابر آنها چقدر است، به شيوه زندگي و سن ما بستگي دارد.
اثر بيماريها با استرس مداوم مرتبط ميباشند. اگر شما علائم استرس را تجربه ميکنيد و اگر استرس در سطحي فراتر از سطح بهينه استرس شما قرار دارد، بايد از استرس زندگي خود بکاهيد و يا توانايي مقابله و اداره استرس خود را بهبود بخشيد.
● چگونه ميتوان استرس را بهتر اداره کرد؟
شناسايي استرس مداوم و آگاه شدن از اثرات آن بر زندگي ما ، براي کاهش اثرات زيان آور آن کافي نيست. همانطوري که منابع زيادي براي استرس وجود دارد، امکانات بسياري هم براي اداره آن وجود دارد. ولي آنچه بدان نيازمنديم، تلاش براي تغيير است، تغيير منبع استرس و يا تغيير واکنش نسبت به آن منبع.
▪ براي اين منظور چه کار ميتوانيد انجام دهيد؟
ـ از منابع استرس ، واکنشهاي هيجاني و بدني خود آگاه شويد.
ـ به ناراحتي و تشويش خود توجه کنيد. آنها را ناديده نگيريد. مشکلات خود را به اجمال بررسي نکنيد.
ـ تعيين کنيد چه رويدادهايي شما را ناراحت ميسازد. به خودتان درباره معناي اين رويدادها چه ميگوييد؟
این شاخص به شما اطلاعاتی در مورد تنیدگی شغلی می دهد. در پایان پرسشنامه، دستور العملهایی جهت امتیاز بندی و تفسیر شاخص ارائه شده است. جملات زیر بیانگر شرایط شغلی، محیط شغلی یا احساسات فردی است که در محل کار ممکن است با آن روبه رو شوید. پس از مطالعه هر جمله در مربعی که بیش از همه با شرایط کاری شما ارتباط دارد، میزان احساس مذکور را ذکر کنید. همچنین باید درصد تقریبی مدت زمانی که احساس مذکور در شما وجود دارد را تا آنجا که ممکن است با دقت بنویسید. موضوع :مقیاس استرس شغلی نوع فایل :word تعداد صفحات:3 دانلود با لینک مستقیم در ادامه مطلب
افسردگی اختلالی است که بر تفکر، خلق، احساسات، رفتار و سلامت جسمی شما تأثیر می گذارد. پیش از این عقیده بر این بود که « تمام آن در سر شماست » و اگر واقعاً تلاش کنید . بقیه در ادامه مطلب
می توانید خود را از آن رها کنید. امروزه پزشکان می دانند که افسردگی نوعی ضعف نیست و شما به تنهایی نمی توانید آن را درمان کنید. افسردگی یک اختلال پزشکی با زمینه شیمیایی یا زیست شناسی است .گاهی اوقات یک زندگی پر استرس محرکی برای افسردگی می شود. در سایر موارد به نظر می رسد که افسردگی بدون یک علت تعیین شده مشخص و بطور خود بخودی روی می دهد.
افسردگی، بدون توجه به علت آن چیزی بیش از یک حالت محزون و یا یک خمودگی درآماتیک است .
افسردگی می تواند تنها یک بار در زندگی فرد اتفاق بیفتد . به هر حال اغلب به صورت حملات تکراری در طول زندگی با دوره های بدون افسردگی در بین آنها اتفاق می افتد یا می تواند وضعیتی مزمن باشد که نیازمند یک درمان پیوسته در طی زندگی باشد.این اختلال بیش از ۱۸ میلیون آمریکایی را در تمام سنین و نژادها مبتلا کرده است.
داروهایی که در دسترس هستند، حتی در مورد افسردگی های بسیار شدید ایمن و مؤثر هستند. با درمان مناسب، بسیاری از افرادی که افسردگی شدید دارند، در عرض چند هفته بهبودی می یابند و می توانند به فعالیتهای طبیعی روزانه خود باز گردند .
علایم و نشانه ها
دو نشانه شاخص افسردگی که نشانه های کلیدی برای تشخیص محسوب می شوند در زیر آورده شده اند .
- از دست دادن علاقه به امور روزمره طبیعی
شما علاقه و خوشحالی خود را در فعالیتهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست
می دهید. این مورد « بی لذتی » نامیده می شود .
- خلق افسرده
شما احساس غم یا ناامیدی، بی فریادرسی می کنید و امکان دارد نوبت های گریه داشته باشید از دید پزشکان یا سایر مراقبین بهداشتی که افسردگی را تشخیص می دهند، علاوه بر موارد فوق بیشتر علائم و نشانه هایی که در زیر آورده شده اند نیز می تواند در بیشتر روزها و یا تقریباً هر روز، به مدت حداقل دو هفته در فرد وجود داشته باشند .
- اختلالات خواب
خواب زیاد یا مشکلات حین خواب می تواند علامتی باشد مبنی بر اینکه شما افسرده هستید. بیدار شدن در نیمه شب یا صبح زود و ناتوانی در به خواب رفتن دوباره معمول هستند .
- اختلال در فکر کردن یا متمرکز شدن
ممکن است برای تمرکز کردن یا تصمیم گرفتن دچار زحمت شوید و مشکلاتی با حافظه خود داشته باشید .
- کاهش وزن یا وزن گیری قابل توجه
در اين پرسشنامه چندين گروه سؤال وجود دارد و هر سؤال بيان كننده حالتي در فرد است. شما بايد سؤال هاي هر گروه را به ترتيب و با دقت بخوانيد سپس گزینه ای را انتخاب كنيد كه بهتر از همه طرز احساس كنوني شما را بيان مي كند. بقیه در ادامه مطلب
A (غمگيني)
3 من آنقدر غمگين يا بدبختم كه ديگر تحملش را ندارم.
2 من هميشه غمگين يا گرفته ام و نمي توانم خود را از اين وضع خلاص كنم.
1 من غمگين يا گرفته ام.
0 من غمگين نيستم.
B (بدبيني)
3 من احساس مي كنم كه به آينده اميدي نيست و اوضاع بهتر نخواهد شد.
2 من احساس مي كنم كه هيچ اميدي به آينده ندارم.
1 من نسبت به آينده مأيوسم.
0 من خيلي نسبت به آينده بدبين يا مأيوس نيستم.
C (احساس شكست خوردگي)
3 من احساس مي كنم كه شخصي كاملاً شكست خورده ام.(به عنوان پدر، مادر،شوهر، زن)
2 من هر چه به گذشته مي نگرم چيزي جز شكست نمي يابم.
1 من احساس مي كنم كه بيش از يك شخص متوسط در زندگي با شكست مواجه شده ام.
0 من خود را مثل يك شخص شكست خورده نمي دانم.
D (نارضائي)
راههاي مقابله با افسردگي شغلي بقیه در ادامه مطلب
براي بسياري، شغل يك منبع درآمد و عامل شناسايي است و محل كار، جايگاهي است كه تقريباً نيمـي از عمــر خــود را در آن سپري مي كنيم. در اين باره بينديشيد. اكثر ما روزي هشت ساعـت از وقتمــان را در محــل كار مي گذرانيم. اگر ساعتهايي را حساب كنيم كه صرف رفت و آمد و اضافه كاري مي شود، اين زمان شايد روزانه به 10 يا حتي 12 ساعت هم برسد.
در اين جا بايد پرسيد كه آيا هرچه بيشتر كار مي كنيم، كمتر لذت مي بريم؟ امكان دارد شغلها، منبع ناخوشي باشند. امروزه دو عامل فشار رواني (استرس) و افسردگي باليني، محل كار را »خلل پذير« مي سازند. به موجب بررسي پيمايشي كه توسط جامعه كارشناسان مدد كار كارمندان (ايي اي پي اي) صورت گرفت، معلوم شد كه فشار روحي و افسردگي باليني به ترتيب دومين و سومين مشكل بسيار مهم محل كار، البتــه بعد از بحران خانوادگي، محسوب مي گردد. برآورد شده است كه هر ساله در ايالات متحده بر اثر كاهش بازدهي، كارگريزي و مرگ نابهنگام، ميلياردها دلار به هدر مي رود.
پنجاه درصد تلفات جاني ناشي از ده علت عمــده ي مــرگ و ميـر در ايالات متحده را مي توان به عوامل رفتاري، از آن جمله فشار رواني نسبت داد.
فشار رواني و كاميابي
ما براي انجام كار به نيكوترين شيوه اي، بايد تنش و فشار روحي ايجاد كنيم. به جريان يافتن آدرنالين درخونمان نياز داريم. ولي تنش زياده از حد، موضوع متفاوتي است.
شايع ترين علامتهاي فشار بي نهايت شغل عبارتند از خستگي، بي خوابي، فشار خون، سردرد، زخم، ترش كردن، ناتواني در تمركز يا آرميدن و بي اشتهايي.
چگونگی ترک عادت بقیه در ادامه مطلب
1. هدف تان را بصورت مثبت بنویسید
2. دلائل تان را برای حذف این عادت بنویسید
3. روتین های جانشین را پیدا کنید. مثلا اگر عادت به خوردن در زمانهای خاصی را دارید، و با ترک عادت خوردن، برای آن زمان ها برنامه های خاصی بگذارید
4. با خودتان حرف بزنید، به خودتان بگوئید که شما در یک روند قرار گرفته اید، به خودتان یادآوری کنید که شما در حل نزدیک شدن به هدف تان هستید.
5. کمک هایی را برای پشتیبانی در اختیار داشته باشید. برای آنها شرح دهید که چرا می خواهید تغییر کنید و از آنها پشتیبانی بخواهید
6. برای برخورد با کسانی که می خواهند تغییر در شما را تخریب کنند آماده باشید. مدعی با شید و هر روز به آنها بگوئید کاری را که انجام می دهید
کارهای هر روز
آیا شما اهل اهمال و دفع الوقت هستید؟ اگر شما نیز مثل بسیاری از آدم ها باشید، پاسخ این سؤال مثبت است. اما این احتمال هست كه شما نخواهید با اضطرابات حاصل از زندگی اهمال كارانه سر كنید. ممكن است بیشتر كارها را در حالی كه میل به انجامشان دارید به تعویق بیندازید، و به دلایلی به طفره رفتن و تعلل ورزیدن ادامه دهید. این روال مسامحه كاری از جنبه های بسیار خسته كننده زندگی است. اگر شما به سختی گرفتار این حالت باشید كمتر روزی می گذرد كه نگویید «می دانم باید آن كار را سامان دهم، اما باشد برای بعد.» گناه این نقطه ضعف را به سادگی نمی توان متوجه عوامل بیرونی دانست. تعلل ورزیدن و ناراحتی های حاصله از آن تماماً به خود شما بستگی دارد. بقیه در ادامه مطلب
چند نمونه از اهمال كاری و تنبلی متداول
بعضی زمینه هایی را كه در آن انتخاب «تعلل ورزی» بسیار سهل تر از انتخاب «عمل» است عبارتند از :
1 - ادامه دادن به شغلی كه امكانی برای رشد و پیشرفت ندارد .
2 –اصرار بر حفظ روابطی كه نابسامان شده است. متأهل یا مجرد ماندن فقط به امید این كه اوضاع بهتر خواهد شد.
3 - امتناع از كوشش در حل مشكلاتی كه در روابط مختلف پیش می آیند، از قبیل مشكلات جنسی – خجالت و یا ترس . به جای این كه اقدامی سازنده به عمل آورید فقط منتظر می مانید تا اوضاع خود به خود بهبود یابد .
4 - بی توجهی به اعتیاداتی از قبیل الكلیسم – مواد مخدر، قرص های آرام بخش یا سیگار . به خود می گویید «هر وقت آمادگی داشتم آن را ترك می كنم » در حالی كه می دانید به تعویق انداختن این كار به سبب تردیدی است كه نسبت به توانایی خود دارید.
5 - به تعویق انداختن كارهای دشوار یا كم اهمیت نظیر نظافت منزل .
6 - طفره رفتن از مواجهه با دیگران مثلاً یك شخص بلند مقام یا یك دوست؛ با ماندن در انتظار فرصت مناسب كم كم به این نتیجه می رسید كه چنین برخوردی لازم نیست، در حالی كه ممكن است این مواجهه روابط شما را، یا كیفیت خدمات را، بهبود بخشد
7 - تصمیم به شروع رژیم غذایی مناسب از فردا یا هفته بعد. البته چون «به تعویق انداختن» از رژیم گرفتن آسان تر است می گویید «فردا رژیم می گیرم»؛ فردایی كه هیچوقت نخواهد آمد.
8 - به تعویق انداختن كارها به بهانه خواب یا خستگی .
9 - خستگی و بهانه ، احساس كسالت و ملال و مریض شدن، شیوه های عالی برای تعلل ورزیدن است.
دلایل ادامه اهمال كاری و تنبلی
فشارعصبی ناشی ازکار،به « بیماری نامرئی » مشهوراست که می تواند برفرد، سازمان وافراد درون آن تاثیر بگذارد . بقیه در ادامه مطلب
تعريف فشارعصبی
عارضه ای است که سلامت جسمی وفکری فرد را به مخاطره می اندازد وزمانی به وجود می آید که بدن بیشتر ازحد معمول ازتوانایی هایش استفاده میکند.زمانی که فشارفیزیکی وروانی برانسان وارد می شود، ترشح هورمونی هایی مانند آدرنالین وکورتیزول دربدن افزایش می یابد . این هورمون ها تغییرات عمده ای را درضربان قلب ، فشار خون ،سوخت وسازبدن وفعالیت فیزیکی به وجود می آورند. این واکنش ها درزمانی که فرد تحت فشاراست کمک می کنند که کارآیی او افزایش یابد ، اما دردرازمدت برای بدن مضر هستند .
علاوه برزیان های فردی ،عوارض عمومی فشارعصبی همچنان بالا و رو به افزایش است . هزینه های خدمات عمومی نظیر مراقبت بهداشتی ازکسانی که دراثر فشار عصبی دچار بیماری یابازنشستگی زودهنگام شده اند ، کمک های درحال ارائه به معلولینی که دراثرفشار عصبی ناتوان شده اند و.... برجامعه سنگینی می کند .علاوه براین فشارعصبی ،افراد را دچار زودرنجی وتحرک پذیری می کند واین موضوع برکیفیت کلی زندگی افراد تاثیر سوء به جا می گذ ارد .علایمی نظیر بی حوصلگی ونوسان دررفتار ممکن است همکاران ، دوستان وخانواده فرد را ازاو بیزار کند. گاهی هم این مسئله می تواند یک دور باطل ازاعتماد به نفس رو به زوال را ایجاد کند که به مشکلات عاطفی جدی تری نظیر افسردگی منجرمی شود.
اثرات فشارعصبی برسلامت بدن
یکی ازدلایل عمده بروز بسیاری ازعوارض مانند فشارخون بالاو بیماری های قلبی ، فشارعصبی درازمدت است.درعین حال این گونه فشارهای طولانی مدت می تواند خطرابتلا به بیماری های فکری وروانی را نیز افزایش دهد تغییرات رفتاری ناشی ازفشاربالای عصبی مانند کشیدن سیگار به میزان زیاد واحیانا استفاده از مواد مخدر نیزمنجر به کاهش چشمگیر سطح سلامت جسمی می شود . داروهای تجویزشده مانند آ رام بخش ها اگر چه درکوتاه مدت برای تسکین اضطراب مفیدند ،ولی اعتیاد آور هم هستند وعوارض جانبی همچون کاهش تمرکز، ضعف درهماهنگی باهمکاران وسردرگمی را به همراه دارند وچون دلایل اصلی فشارعصبی رااز بین نمی برند ، لذا درمان مناسبی محسوب نمی شوند. فشارعصبی ناشی از کار،خواه ناخواه برجنبه های دیگر زندگی فرد هم تاثیر می گذارد اتخاذ تصمیم های اشتباه درمحل کارومنزل ممکن است به حادثه ودرگیری ،خسارت مالی یا حتی ازدست دادن شغل فرد منتهی شود.
اثرات فشارعصبی ناشی ازکاربرخانواده
حوادث ناگواري مانند سيل، زلزله، طوفان، آتش سوزي و غيره علاوه بر خسارت هاي جاني و مالي كه وارد مي كنند معمولا سيلي از احساسات را نيز به همراه دارند. اينكه بازماندگان حادثه چطور با واكنش هاي هيجاني خود كنار مي آيند به ميزان پوشش حمايتي بستگي دارد كه پس از وقوع حادثه كسب مي كنند. بقیه در ادامه مطلب
از جمله احساسات قوي كه در چنين شرايطي مشاهده مي شود عبارت است از:
- وحشت ، خشم ، احساس عدم داشتن كنترل
- بخشش و خيرخواهي نسبت به ديگران
- ياس و نوميدي
- اضطراب ، تشويش و بلاتكليفي
- سردرگمي
- همكاري و كار گروهي
اين گونه احساسات واكنش هاي طبيعي هستند كه در شرايط غيرمعمول بروز مي كنند. نيروي انباشته شده اينگونه واكنش هاي هيجاني پس از گذشت حادثه، اثراتي دارد كه بروز مي كند، زماني كه خستگي،فرسودگي، غم و اندوه، نوميدي و افسردگي رخ مي نمايد، توجه به اين واكنش هاي هيجاني بسيار مهم است.
افراد از اين لحاظ كه برانگيختگي هيجاني تا چه اندازه رفتار آنها را مختل مي كند با هم تفاوت دارند. مشاهده افراد در جريان بحران ها، حاكي از آن است كه حدود ۱۵ درصد افراد در اين موارد رفتار سازمان يافته از خود نشان مي دهند و اكثريت يعني ۷۰ درصد آنان درجات گوناگوني از آشفتگي بروز مي دهند اگرچه قادرند باز هم تا حدي به نحو موثر عمل كنند. ۱۵ درصد باقيمانده چنان آشفته هستند كه قادر به انجام هيچ كاري نيستند. اينگونه افراد ممكن است جيغ زنان به اين سو و آن سو بدوند يا رفتاري كاملا نامناسب و بي هدف نمايان سازند.
در چنين شرايطي مهمترين چيز اين است كه مردم با هم باشند و از همديگر كمك بگيرند. خيلي ها در اين شرايط نياز به كمك دارند و خود نيز قادر به كمك كردن هستند، فقط كافي است كه بفهمند چه بايد بكنند. كسب حمايت و ياري از سوي ديگران اثرات مثبت فراواني در فرآيند از عهده برآمدن و تحمل شدايد در طولاني مدت را دارد.
دنیای امروز استرس های مختلفی دارد كه بعضی از این استرس ها مختص محیط كار است. نزاع با یك همكار، محروم شدن از پاداش، دیر رسیدن به سر كار و فشار هیأت مدیره یا رؤسای سازمان به مدیر را می توان نمونه هایی از استرس های محیط كار نامید . مدیران برای این كه بهداشت روانی محیط كار را تأمین كنند باید با مفاهیم اساسی بهداشت روانی آشنا شوند. مدیران باید توجه داشته باشند كه مدیریت اثربخش نیز بدون توجه و اعتماد به سلامت روانی كاركنان حاصل نمی شود و برای رسیدن به این مهم باید اصول بهداشت روانی در سازمان را رعایت نمایند.مطلب ذیل به موضوع فوق می پردازد. بقیه در ادامه مطلب
● اصول بهداشت روانی در سازمان :
۱- ایجاد جو صمیمیت، همدلی، صداقت، همكاری و احترام متقابل در میان كاركنان سازمان.
۲- پرهیز از اعمال روش های مبتنی بر زور و اجبار در محیط سازمان.
۳- شناسایی استعدادهای بالقوه كاركنان تحت نظارت سازمان و فراهم ساختن رشد و شكوفایی این استعداد در حد توان و امكانات سازمان.
۴- پرهیز از قضاوت های كوركورانه و مبتنی بر پیشداوری در مورد كار و رفتار كاركنان سازمان. استرس و نگرانی های افراد نسبت به كار ، خانواده و نگرانی های مادران كارمند نسبت به وضع كودكان خود، وضع اقتصادی، انتظارات سازمان از كارمندان و... همگی سبب می شود كه فرد از لحظه بیداری بامداد تا هنگام آرمیدن شامگاه همواره دچار هیجان ها، تنش ها، نگرانیها و امیدهای گوناگونی باشد كه گاه با ظرفیت بدنی، عصبی و روانی وی متناسب نیست و افراد و سازمان را دچار مشكل می كند.اگر سازمان به سطح تولید مناسب برسد اما كاركنان سازمان افراد عصبی، افسرده، ناراحت و پرخاشگر در انتظار فرصتی تا پریشانیهای روانی خود را با كم كاری، ترور شخصیت یكدیگر، غیبت، شایعه پراكنی و ایجاد سوانح و حوادث و به شیوه ای مخرب نشان دهند در این صورت آیا می توان چنین جامعه ای را سالم یا موفق دانست؟ شكی نیست كه پاسخ به این سؤال منفی است بنابر این می توان گفت نقش و وظیفه دیگر هر مدیر لایق، دورنگر و كاردان، تأمین بهداشت روانی كاركنان سازمان است.
● بهداشت روانی به سه قسمت تعریف می شود :
۱- نگرانی های مربوط به خود، ۲- نگرش های مربوط به دیگران، ۳- نگرشهای مربوط به زندگی.
نشانه هایی وجود دارد كه ما را از دشواریهای روانی، به ویژه در خود فرو رفتن، پرخاشگری، خودمداری، بی اعتمادی شدید، احساس ناتوانی و وابستگی مطلع سازد. به علاوه برای داشتن بهداشت روانی خوب شرایطی وجود دارد كه عبارتند از : روبه رو شدن با واقعیت، كم توقع بودن، دشمنی نكردن با دیگران و كمك رسانی به مردم.
استرس شغلي نوعي استرس است كه با محيط كاري يا عوامل مرتبط با آن در ارتباط است و زماني رخ ميدهد كه شرايط كاري با اطلاعات ، تواناييها، نيازها و ميل و رغبت فرد مطابقت ندارد و شامل استرس ناشي از نارضايتي شغلي، امنيت شغلي، مشاغل پرتنش و پرخطر است. از جمله مهمترين عوامل ايجاد استرس كاري پايين بودن ميزان آستانه تحمل، عدم پذيرش تفاوتهاي فردي و نيز شيوه سازگاري فرد با شرايط است. همچنين نداشتن مهارت و اطلاعات لازم و انجام كار، عدم تلاش جهت پيشرفت و ارتقاي شغلي، ميانگين حقوق و ارزشيابي و تبعيض ناروا و ناامني شغلي نيز موجب اين نوع استرس ميگردد. استرس شغلي شديد و مداوم و نداشتن ظرفيت كافي پذيرش استرس، منجر به علائمي خواهد شد كه ميتواند شامل اثرات فيزيكي از جمله سردرد، بالا رفتن فشار خون، همچنين حملات قلبي و مشكلات گوارشي و غيره گردد. از علائم رواني و ذهني ميتوان احساس اضطراب، افسردگي، فراموشي و كاهش توجه و تمركز و عدم خلاقيت و افزايش اشتباهات كاري را نام برد و نيز اين نوع استرس بازخوردي در روابط خانوادگي و نيز عملكرد فرد خواهد داشت كه در نهايت موجب افت بهرهوري كاري و در نتيجه كاهش كيفيت، راندمان توليد و سطح سلامت جامعه ميگردد. استرس تنها زماني ميتواند تاثير منفي بگذارد كه انسان به بنبست برسد و باور كند كه ديگر هيچ راهحلي ندارد. اغلب افراد سختگير، تندخو و عصبي بيشتر از افراد آرام و خونسرد تحت تاثير استرس شغلي قرار ميگيرند ولي افراد انعطافپذير ميتوانند خود را با محيط كارشان سازگار كنند و راههايي براي كاهش استرس شغلي بيابند. از جمله اين راهكارها بالا بردن آستانه تحمل و ظرفيت پذيرش پيشنهاد و انتقاد از جانب مديران و ديگر اعضاي سازمان به منظور بازدهي شغلي بالاتر است. از اقدامات مهم ديگر جلوگيري از انجام 2 كار به طور همزمان و انجام وظيفه مربوطه در يك زمان به دليل تمركز بيشتر و داشتن رفتار دوستانه و احترامآميز در محيط كار و استراحت است.
سایت CareerCast لیستی از مشاغل پراسترس و کم استرس را در سال ۲۰۱۱ منتشر کرده که آشنایی با آنها جالب است. رده بندی این مشاغل براساس ۱۱ فاکتور مثل محیط کار، رقابت در کار، سفرهای کاری، امکان رشد و ریسک فیزیکی و ... رده بندی شده اند. ترتیب از قرار زیر است:
۱- خلبان خطوط تجاری
۲- مدیر روابط عمومی
۳- مدیر ارشد سازمان
۴- عکاس خبری
۵- خبرنویس (شخصی که سناریوی اخبار را برای پخش در تلویزیون یا رادیو آماده میکند. نمیدونم عنوان این نقش در رادیو و تلویزیون خودمان چیست!)
۶- مدیر تبلیغات
۷- معمار
۸- معاملهکنندگان سهام
۹- تکنیسین اورژانس
۱۰- کارشناس معاملات ملکی
برآیند این گزارش نشان میدهد که بیشترین میزان استرس در شغلهای ارتباطی است به این دلیل که اصولا تصمیمها باید در زمان کم اتخاذ شود و همیشه یک بازخورد عمومی نسبت به نتیجه تصمیمها وجود دارد.
اما کم استرسترین مشاغل معرفی شده:
۱- متخصص شنوایی سنجی
۲- متخصص رژیم غذایی
۳- مهندس نرمافزار (احتمالا تعداد زیادی به این موضوع اعتراض کنند)
۴- برنامه نویس (مثل مورد بالایی)
۵- متخصص پیشگیری بیماریهای دهان و دندان
۶- گفتار درمان
۷- فیلسوف
۸- ریاضیدان
۹- شغل درمان
۱۰- ماساژ درمان
نکته جالب توجه اینکه کم استرسترین مشاغل در حوزه درمان است.
شغل شما چقدر استرس زا است؟
این سایت لیست بهترین و بدترین مشاغل ۲۰۱۱ آمریکا را هم اعلام کرده که آشنایی با آنها جالب است.
بهترین مشاغل ۲۰۱۱
۱- مهندس نرمافزار – متوسط درآمد سالانه ۸۷,۱۴۰ دلار
۲- ریاضیدان – متوسط درآمد سالانه ۹۴,۱۷۸ دلار
۳- تحلیلگر امنیت سرمایهگذاری – متوسط درآمد سالانه ۸۷,۲۰۴ دلار. در این شغل متخصص بر اساس اطلاعات آماری و تحلیل آنها شرایط وقوع ریسک در سرمایهگذاری روی املاک و مستغلات را بخصوص پیش بینی میکند. این نوع تخصص بیشتر در شرکتهای بیمه مورد استفاده میشود که قصد دارند ریسک بیمه کردن املاک را براساس احتمال وقوع عوامل طبیعی بسنجند.
۴- تحلیلگر آمار – متوسط درآمد سالانه ۷۳,۲۰۸ دلار
۵- تحلیلگر نرمافزار – متوسط درآمد سالانه ۷۷,۱۵۳ دلار
۶- هواشناس – متوسط درآمد سالانه ۸۵,۲۱۰ دلار
۷- بیولوژیست – متوسط درآمد سالانه ۷۴۲۷۸ دلار
۸- مورخ - متوسط درآمد سالانه ۶۳,۲۰۸ دلار
۹- متخصص شنوایی سنجی – ۶۳,۱۴۴ دلار
۱۰- متخصص پیشگیری بیماریهای دهان و دندان - متوسط درآمد سالانه ۶۷,۱۰۷ دلار
همانطور که مشاهده میشه مشاغل مربوط به نرمافزار در حال حاضر جز بهترین مشاغل هستند.
بدترین مشاغل ۲۰۱۱
۱- کارگر پالایشگاه یا سکوهای نفتی - متوسط درآمد سالانه ۳۲,۱۴۳ دلار
۲- آهنگر - متوسط درآمد سالانه ۳۴,۱۲۷ دلار. منظور از آهنگر کارگر ساختمانی است که با اسکلت فلزی ساختمان را بنا میکند.
۳- چوببر - متوسط درآمد سالانه ۳۲,۱۰۹٫ وظیفه قطع و انتقال درختان را به کارخانههای چوب بری دارد.
۴- تعمیرکار سقف ساختمانها - متوسط درآمد سالانه ۳۴,۱۸۶ دلار
۵- راننده تاکسی – ۲۱,۱۲۷ دلار
۶- مامور اورژانس – ۳۰,۱۶۸ دلار
۷- جوشکار – ۳۵,۱۲۶ دلار
۸- نقاش ساختمانی – ۳۴,۱۵۲ دلار
۹- مامور ثبت اطلاعات کنتورها - متوسط درآمد سالانه ۳۴,۱۷۱ دلار
۱۰ – کارگر ساختمانی - متوسط درآمد سالانه ۲۹,۲۱۱ دلار
جالب است که تعداد مشاغل مرتبط با امور ساختمانی در لیست بدتری مشاغل بالاست.