loading...
جامع ترین وبسایت ایمنی,بهداشت و محیط زیست در ایران - PERSIAN HSE
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
پارکت لمینت 0 223 farinaz1
خرید زیورآلات و بدلیجات خاص 0 153 farinaz1
زیورآلات نقره 0 157 farinaz1
در اجاره باغ تالار این موارد را در نظر بگیرید 0 327 behnosh2000
جلب توجه مهمانان هنگام ورود عروس و داماد به باغ عروسی 0 235 behnosh2000
آشنایی با خدمات مجالس و تالار پذیرایی 0 241 behnosh2000
موارد مهم در انتخاب تالار عروسی 0 212 behnosh2000
چگونه یک سالن عروسی خوب برگزینیم؟ 0 230 behnosh2000
آشنایی با انواع عکسبرداری در مجلس عروسی 0 231 behnosh2000
مراقبت از پوست قبل از مراسم عروسی 0 238 behnosh2000
ایده های جالب برای برگزاری یک مراسم عروسی جذاب 0 259 negar2000
ویژگی های تالار عروسی مناسب کدامند؟ 0 235 negar2000
در انتخاب سالن عروسی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 0 221 negar2000
اجاره خودرو برای ایام نوروز 0 204 bahar2000
اجاره خودرو راهکاری برای کاهش هزینه های سفر 0 218 bahar2000
سوالات متداول کاشت مو 0 265 aylinsaeidy
کریستال آرایی در تشریفات عروسی 0 228 aylinsaeidy
تشریفات عروسی در فصل زمستان 0 221 aylinsaeidy
نحوه انتخاب کت و شلوار دامادی 0 227 aylinsaeidy
استفاده از گیت فروشگاهی 0 256 aylinsaeidy
محمدرضا سلطانی بازدید : 1753 دوشنبه 23 آبان 1390 نظرات (0)

تکنولوژی صندلی وسائل نقلیه از جمله سیستم هایی است که سابقه آن به قبل از اختراع اتومبیل می رسد و از این بابت مانند سیستم تعلیق و سیستم فرمان اتومبیل است که به اجداد خود در گاری و درشکه ها بر می گردد
●کنترل ها
فعالیت های اجرایی مختلف در خودرو – که یک سیستم کنترلی محسوب می شود – باید توسط وسایل کنترلی مناسب انجام شوند. برخی از مراجع و ماخذ موجود، وسایل کنترلی به کار رفته در خودروها را تجهیزات داخلی معرفی می کنند.
کنترل ها، ابزاری هستند که نقش هدایت سیستم را به استناد اطلاعاتی که از نمایشگرها و سیستم های خبره یا خود انسان دریافت می کنند بر عهده دارند. وظیفه اصلی یک کنترل در یک سیستم انسان و ماشین،ارسال اطلاعات و دستورهای کنترلی به تعداد وسیله، مکانیزم یا سیستم است. وجود کنترل های مناسب، راننده خودرو را در هدایت و کنترل بهتر وسیله نقلیه خود و پیشگیری از کار افتادگی آن کمک می کند. یک طراح خودرو با دید ارگونومیکی هنگامی می تواند یک نوع کنترل مناسب را طراحی کند که قبلا نیازهای مصرف کننده آن را به دقت شناخته باشد. نوع اطلاعاتی که می توان به وسیله کنترل ها جا به جا کرد،یا گسسته اند ( یعنی در قالب حالات خاموش یا روشن، کم یا متوسط یا زیاد، وضعیت ۱ یا ۲ یا ۳ و امثالهم قرار می گیرند )؛ و یا پیوسته (یعنی در قالب یک دامنه مشخص مانند سرعت از ۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت قرار می گیرند ).
در طراحی کنترل ها علاوه بر ملاحظات فنی مانند جنس و استحکام، عموما عوامل زیر که از نظر ارگونومیکی مهم هستند در نظر گرفته می شوند :
۱- شکل: از نظر امکان دید و یا لمس مناسب کنترل جهت شناسایی، داشتن درجه بندی یا شاخص جهت سهولت یادگیری طرز کار و ...
۲- حالت: از نظر صاف بودن، شیار دار بودن، آج دار بودن و .....
۳- اندازه: از نظر قابل تشخیص بودن و رعایت فاصله استقرار کنترل ها و...
۴- موقعیت: از نظر سهولت دید و شناسایی و دسترسی به کنترل و...
۵- نحوه عملکرد: از نظر نیاز به کشش، فشار، چرخش و...

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

- رنگ: از نظر معنی دار بودن رنگ، تشخیص و تمایز بهتر، انتقال سریع و دقیق و مناسب اطلاعات.
۷- بر چسب: از نظر محل چسباندن، نوع شکل و علایم و نوشته ها و ...(وجود بر چسب جهت عمومی کردن شناسایی کنترل ها مفید است.)
۸- نسبت پاسخ یا واکنش: نسبت میزان حرکت و تغییر مکان وسیله کنترلی به میزان پاسخ و حرکت سیستم است و با C/R نشان داده می شود.
۹- مقاومت: یک واکنش اطلاعاتی است که باعث احساس راننده از عملکرد وسیله کنترلی می شود.
۱۰- فضای مرده: مقدار فضای خالی و بی مصرف مانند فضای خالی بین کنترل ها است .
لقی: حداکثر میزان حرکتی است که هر گاه وسیله کنترلی در آن دامنه حرکت کند، هیچ تغییری در سیستم کنترلی بوجود نمی آید(شبیه به خلاصی ماشه در تفنگ)
●میدان های دسترسی
اگر چه اندازه های بدن در حالت ساکن که از استخراج اطلاعات آنتروپومتری استاتیک به دست می آید برای طراحی ها بسیار ضروری و مفید هستند، ولی به علت این که هر شخص به غیر از مواقع خواب اکثرا در حال تحرک می باشد جوابگوی نیازهای اطلاعاتی یک طراحی مطلوب از محل کار و وسایل و تجهیزات و ابزار کار نمی باشند و بایستی اندازه های بدن در حال حرکت نیز در نظر گرفته شوند. اندازه های بدن در حال حرکت که از استخراج اطلاعات آنتروپومتری دینامیک بدست می آید، در طراحی فضاهای کاری در داخل خودرو نیز کاربرد زیادی دارند که مهم ترین آنها میدان های دسترسی دست ها و رسیدن پاها و میدان دید چشم انسان است.

توصیه می کنند استفاده از حلقه هایی که جهت تزیین فرمان به صورت آج خورده ساخته می شوند، و نیز از دندانه دار ساختن غربیلک فرمان پرهیز گردد؛ چون باعث مزاحمت در گرفتن غربیلک توسط راننده می شوند
●فرمان خودرو
فرمان خودرو که وسیله تغییر مسیر حرکت آن است، به لحاظ مدت زمان زیادی که راننده با آن کار می کند و همچنین حساسیت وظیفه کار کردی آن، از مهمترین کنترل ها در خودرو است. طراحی نامناسب فرمان باعث خستگی زودرس راننده می شود و در نتیجه موجب می گردد که احتمال بروز خطرات ناشی از رانندگی هم بالا رود. در طراحی فرمان خودرو، عواملی مانند شکل، جنس، قطر طوقه یا غربیلک، محل اتصال اجزاء، بخش هایی که روی آن نصب می شوند، امکان حرکت های تنظیمی ( در طول محور ) فرمان، قطر قطع غربیلک فرمان، شکل سطح مقطع و حالت رویه خارجی غربیلک، زاویه صفحه ای که فرمان در آن قرار می گیرد و ... مهم هستند.
توصیه می کنند استفاده از حلقه هایی که جهت تزیین فرمان به صورت آج خورده ساخته می شوند، و نیز از دندانه دار ساختن غربیلک فرمان پرهیز گردد؛ چون باعث مزاحمت در گرفتن غربیلک توسط راننده می شوند؛ در عوض غربیلک فرمان به گونه ای ساخته می شود که شکل سطح مقطع آن متناسب با انگشتان دست باشد تا انگشتان دو دست به صورت راحت روی قطر داخلی غربیلک قرار گیرند و تماس و اصطکاک لازم بین دست ها و غربیلک فرمان نیز تامین گردد.
●اهرم تعویض دنده در خودرو
در خودروهای سواری معمولی که سیستم جعبه دنده (Gear Box ) آنها اتوماتیک نیست، برای تعویض دنده به منظور افزایش یا کاهش قدرت موتور با توجه به سرعت های متغیر مورد نیاز در شرایط مختلف رانندگی و یا به منظور تغییر جهت راستای حرکت از جلو به عقب یا برعکس، از نیروی دست استفاده می شود. البته در خودروهای دنده اتوماتیک نیز به منظور تغییر دادن حالت (دنده عقب و پارکینگ و ... ) دسته دنده مورد نیاز است. برای مؤثر واقع شدن اهرم تعویض دنده در کاربرد، باید بین موقعیت های متناظر با حالات مختلف انتخاب، فضای مناسبی وجود داشته باشد تا راننده هنگام تعویض جایگاه محور، آن را احساس کند؛ بدین ترتیب راننده می تواند جایگاه جدید خود را از جایگاه مجاور و قبلی اش براساس احساس خود تمیز دهد.
●پدال ها در خودرو
پدال ها در خودرو کنترل هایی هستند که جهت افزایش و کاهش سرعت خودرو در طول مدت رانندگی در جاده ها، اتوبان ها، سر پیچ، چهارراه ها و ... به کار می روند. کار با پدال ها ماهیچه های عضلانی زیادی را درگیر می کند و صرف انرژی زیادی را موجب می شود؛ لذا باید تعداد آنها در حداقل نگه داشته شود و در طراحی و ساختشان نیز در نظر داشت که میزان نیرو و انرژی لازم برای کار کردن مناسب با آنها، با انسان تطابق داشته باشد.
●نمایشگرها
نمایشگرها در خودرو وسایلی برای رساندن اطلاعات به راننده جهت آگاهی دادن به او از وضعیت سیستم های خودرو هستند. به طور کلی نمی توان و نباید هم از راننده انتظار داشت که در تمام طول مدت رانندگی، آماده و گوش به زنگ تغییرات در سیستم های خودرو باشد. بنابراین نمایشگرها باید به گونه ای باشند که به سریع ترین، آسان ترین و مطمئن ترین شیوه ممکن اطلاعات را به راننده برسانند. ممکن است نمایشگرها به گونه ای باشند و یا اطلاعات به نحوی به راننده انتقال یابد که تغییر در همان لحظه ای که اتفاق می افتد از چشم شخص دور بماند؛ لذا طراحی و استقرار دهی تجهیزات نمایش دهنده در داخل خودرو باید به شکلی باشد که احتمال این که تغییرات از چشم شخص ( راننده ) دور بماند به حداقل رسانده شود.
مشخصات و مختصات نمایشگرها ( رنگ، اندازه، محل نصب، ارتباط با کنترل ها و ... ) از جمله نکات مهم در مبحث نمایشگرها هستند. در نمایشگرها باید رنگ هایی به کار روند که شرایط تشخیص مناسب و انتقال سریع و دقیق اطلاعات به راننده را بیشتر فراهم می آورند؛ لذا باید از رنگ های معنی دار و استاندارد استفاده شوند رنگ های استاندارد برای صنایع مختلف، خاصه صنایع هوایی را می توان به فرم ذیل طبقه بندی کرد :
سبز : برای حالت عادی
زرد : برای وضعیت اخطار
قرمز : برای وضعیت خطر

برچسب ها ●اهرم , ●پدال , ●فرمان , ●کنترل , ●میدان , ●نمایشگرها , ۱۰ , ۱۲۰ , Box , Gear , ابزار , ابزاری , اتصال , اتفاق , اتوبان , اتوماتیک , اتومبیل , آج , اجداد , اجرایی , اجزاء , احتمال , احساس , اختراع , اخطار , ادامه , ارتباط , ارسال , ارگونومیکی , از , آسان , است , استاتیک , استاندارد , استحکام , استخراج , استفاده , استقرار , استناد , اش , اصطکاک , اصلی , اطلاعات , اطلاعاتی , افتادگی , افتد , افزایش , اکثرا , آگاهی , اگر , البته , آماده , امثالهم , امکان , آن , انتخاب , آنتروپومتری , انتظار , انتقال , انجام , اند , اندازه , انرژی , انسان , انگشتان , آنها , اهرم , او , آورند , ای , آید , این , با , بابت , باشد , باشند , باعث , بالا , باید , بایستی , بخش , بدست , بدن , بدین , بر , براساس , برای , برخی , برسانند , برعکس , بروز , بسیار , بقیه , بماند , بنابراین , بندی , به , بهتر , بوجود , بودن , بی , بیشتر , بین , پارکینگ , پاسخ , پاها , پدال , پرهیز , پیچ , پیشگیری , پیوسته , تا , تامین , تجهیزات , تحرک , ترتیب , ترین , تزیین , تشخیص , تطابق , تعداد , تعلیق , تعویض , تغییر , تغییرات , تغییری , تفنگ , تکنولوژی , تماس , تمام , تمایز , تمیز , تنظیمی , توان , تواند , توجه , توسط , توصیه , جا , جاده , جایگاه , جدید , جعبه , جلو , جمله , جنس , جهت , جوابگوی , چرخش , چسب , چسباندن , چشم , چه , چهارراه , چون , حال , حالات , حالت , حداقل , حداکثر , حرکت , حرکتی , حساسیت , حلقه , خارجی , خاصه , خالی , خاموش , خبره , خستگی , خطر , خطرات , خلاصی , خواب , خود , خودرو , خودروها , خودروهای , خورده , داخل , داخلی , دادن , داده , دار , دارند , داشت , داشتن , داشته , دامنه , در , درجه , درشکه , درگیر , دریافت , دست , دسترسی , دسته , دستورهای , دقت , دقیق , دندانه , دنده , دهد , دهنده , دهی , دو , دور , دید , دینامیک , ذیل , را , راحت , راستای , رانندگی , راننده , رساندن , رسانده , رسد , رسیدن , رعایت , رفته , رنگ , رود , روشن , روند , روی , رویه , زاویه , زرد , زمان , زنگ , زودرس , زیاد , زیادی , زیر , سابقه , ساختشان , ساختن , ساخته , ساعت , ساکن , سبز , سر , سرعت , سریع , سطح , سهولت , سواری , سیستم , شاخص , شبیه , شخص , شدن , شرایط , شکل , شکلی , شناخته , شناسایی , شود , شوند , شیار , شیوه , صاف , صرف , صفحه , صنایع , صندلی , صورت , ضروری , طبقه , طراح , طراحی , طرز , طور , طوقه , طول , عادی , عضلانی , عقب , علاوه , علایم , علت , عملکرد , عموما , عمومی , عهده , عوامل , عواملی , عوض , غربیلک , غیر , فاصله , فراهم , فرم , فرمان , فشار , فضاهای , فضای , فعالیت , فنی , قابل , قالب , قبل , قبلا , قبلی , قدرت , قرار , قرمز , قطر , قطع , کار , کاربرد , کاری , کاهش , کرد , کردن , کردی , کشش , کلی , کم , کمک , کنترل , کنترلی , کند , کنند , کننده , که , کیلومتر , گاری , گاه , گردد , گرفتن , گرفته , گسسته , گوش , گونه , گیرد , گیرند , لازم , لحاظ , لحظه , لذا , لقی , لمس , مؤثر , ماخذ , ماشه , ماشین , مانند , ماهیچه , مبحث , متغیر , متناسب , متناظر , متوسط , مجاور , محسوب , محل , محور , مختصات , مختلف , مدت , مراجع , مرده , مزاحمت , مسیر , مشخص , مشخصات , مصرف , مطلب , مطلوب , مطمئن , معرفی , معمولی , معنی , مفید , مقاومت , مقدار , مقطع , مکان , مکانیزم , ملاحظات , ممکن , مناسب , مناسبی , منظور , مهم , مهمترین , مواقع , موتور , موجب , موجود , مورد , موقعیت , می , میدان , میزان , ناشی , نامناسب , نباید , نتیجه , نحوه , نحوی , نسبت , نشان , نصب , نظر , نقش , نقلیه , نکات , نگه , نمایش , نمایشگرها , نمی , نوشته , نوع , نیاز , نیازهای , نیرو , نیروی , نیز , نیست , ها , های , هایی , هدایت , هر , هستند , هم , همان , همچنین , هنگام , هنگامی , هوایی , هیچ , واقع , واکنش , وجود , وسائل , وسایل , وسایلی , وسیله , وضعیت , وظیفه , ولی , یا , یابد , یادگیری , یعنی , یک ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
میزبان
درباره ما
سلام باتوجه به اینکه قسمت عمده زندگی هریک ازما در محیط کار سپری میشود بنابراین دانست نکاتی برای حفظ سلامتی خود در محیط کار امری ضروری است.در این سایت سعی خواهیم کرد تا جدیدترین تکنولوژی ها و نکات را در زمینه ایمنی , بهداشت ومحیط زیست یا HSE در اختیاران همکاران و مشتاقان قرار دهیم.هدف در اینجا تکمیل نطالب اموزش دیده شده در دانشگاه یا کلاس ها با استفاده از فیلم و نرم افزار میباشد. با تشکر از بازدید شما persian hse
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه مقدار از خدمات سایت رضایت دارید؟
    کدام قسمت را بیشتر می پسندید؟
    WEB TRANSLATE
    جستجو



    در این سایت (phse.ir)
    در كل اينترنت
    رتبه در گوگل
    خبرنامه سایت

    ایمیل خود را وارد کنید:

    آمار سایت
  • کل مطالب : 400
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 53
  • تعداد اعضا : 19545
  • کاربران آنلاين
  • 01.davidthulp
  • 02.marionsauch
  • آی پی امروز : 213
  • آی پی دیروز : 135
  • بازدید امروز : 728
  • باردید دیروز : 871
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 2,531
  • بازدید ماه : 30,490
  • بازدید سال : 155,716
  • بازدید کلی : 3,859,926
  • seo

    SEO Stats powered by MyPagerank.Net