دردهاي ناشي از كار با كامپيوتر : بقیه در ادامه مطلب
كاربرد كامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد ساعتهای متمادی با كامپیوتر كار می كنند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط كار با كامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نامناسب در محیط كاری و عدم توجه به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام كار با كامپیوتر ممكن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود.
عوارض كار طولاني مدت با كامپيوتر شامل ضایعات چشم، سردرد ، كمر درد و فشار در نواحی مچ دست ، شانه و گردن و دردهاي گردن و شانه است كه با خستگي شديد عضلات اين ناحيه همراه است، دردهاي مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهايتاً دردهاي پشت و كمر مي باشد.
فراموش نکنیدزماني كه در هنگام كار با كامپيوتر بدن بيش از حد به جلو خم شده باشد . شانه و عضلات گردن قادر به نگهداشتن وزن سر نيست و به ياد داشته باشيد كه بيشتر دردهاي ناحيه گردن و پشت كه هنگام كار با كامپيوتر عارض مي شوند به دليل قرار گيري نادرست بدن روي صندلي و پشت ميز است .
جهت جلوگیری از درگیری عضلانی و اسکلتی موارد زیر را رعایت کنید:
۱- ميز و صندلي خود را به شکل استاندارد انتخاب کنید.
۲- از ميز، صندلي، مانيتور، صفحه كليد و موس به شکل صحیح استفاده کنید .
۳- انجام حركات نرمشي ساده به صورت تمرين روزانه را فراموش نکنید.
حال به برسی موارد بالا می پردازیم :
صندلی مناسب برای پشت کامپیوتر چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟
۱- ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی ، ۴۱ تا ۵۲ سانتی متر توصیه می شود.
۲- سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد.برای افراد چاق صندلی های پهن تر توصیه می شود.
۳- ضخامت تشک در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد.
۴- زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد. ۵- عرض پشتی صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی متر باشد.ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین ۵۰ تا ۸۲ سانتی متر توصیه می کنند.صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متراز پایین) داری یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد.
۶- صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین دارای ۵ چرخ بوده و چرخان باشد. شیب کف صندلی ۵ تا ۱۵ درجه برای تمایل به جلو و ۵ درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد.
طریقه صحیح استفاده از ميز، صندلي، مانيتور، صفحه كليد و موس :
بهترين حالت نشستن پشت ميز اين است که کمي بدن را به عقب متمايل کنيم، به طوري که زاويه ي بين رانها و تنه حدود ۱۳۵ درجه شود. البته از آنجايي که اين زاويه ممکن است باعث سُرخوردن ما به عقب و حتي افتادن شود(اگر تکيه گاهي نداشته باشيم)، محققان به ۱۲۰درجه هم رضايت داده اند. آنها مي گويند اين گونه نشستن مي تواند باعث کاهش کمر درد شود.
به گفته ي اين محققان ۳۲ درصد مردم بيش از ۱۰ ساعت را در روز، به صورت نشسته سپري مي کنند و نيمي از آنان حتي براي صرف ناهار نيز،ميز خود را ترک نمي کنند و دو سوم مردم زماني که از کار به منزل باز مي گردند، باز هم مي نشينند.
علاوه بر اين، بررسيها نشان داده است که يک سوم افراد به همين علت، يعني بد نشستن هاي طولاني، از کمر درد رنج مي برند. پس، از آنجا که بد نشستن مي تواند با ايجاد فشار بر ستون فقرات و رباط هاي مربوطه، انسان را دچار دردمزمن و بد شکلي کند، لازم است اصول درست نشستن را بدانيم تا دچار اين مشکلات نشويم.
بيشتر ما در طول ساعات کاري، پشت ميز و روي صندلي هايي نشسته ايم که نه به وضعيت قرار گرفتن شان توجه داريم ونه به نحوه ي نشستن خودمان روي آنها. اما وقتي که کارمان تمام مي شود، از دردي که در کمر و گردنمان حس مي کنيم، ميفهميم که بايد نشستن خود را اصلاح کنيم.
وقتي که زاويه ي نشستن ما قائمه باشد، انحناي طبيعي ستون فقراتمان کمتر شده و باعث مي شود به صفحه هاي ژله اي بين مهره ها فشار بيشتري وارد شود. در ضمن ثابت نشستن طولاني با فشار پي در پي، باعث خوردگي و ساييدگي مهره ها و نرسيدن خون کافي به ديسک و سخت شدن و کاهش قابليت انعطاف آن مي شود.همه ي اين عوامل دست به دست هم داده و ما را دچار کمردرد مي کنند.
در نهايت هم اين ما هستيم که بايد تصميم بگيريم آيا مي خواهيم درست بنشينيم تا سالم بمانيم، يا اينکه با تنبلي، تسليم کمردرد مي شويم و يک عمر عذاب مي کشيم. بد نيست بدانيد متخصصان براي اصلاح وضعيت نشستن چهار مرحله را پيشنهاد کرده اند:
استفاده از دستکشها در صنایع ( برای مثال ساختمان سازی، انبارداری ), عمومیت دارد.دستكشها ممکن است برای حفاظت در برابر گرما، سایش، مواد خطرناک استفاده شوند.اگر چه دستکش ها در ایمنی دست ها مفید شناخته شده اند اما اطلاعات اندكي در مورد اثراتی که آنها ممکن است بر روی کیفیت و کارآیی انجام کار ویا ریسکهای بالقوه مربوط به ترومای تجمعی داشته باشند دردسترس است . بقیه در ادامه مطلب
اثرات دستکش ها بر روی انجام کار به راحتی قابل تشخیص است. دستکش ها ممکن از حرکات دستها جلوگیری کنند و موجب مشکلاتی دردقت وسرعت بشوند ونهایتا ایجاد مشکلاتی در تولید کنند.
علاوه بر این دستکش ها سطح نیرویی را که ممکن است بر روی یک شی اعمال شود را کاهش دهند بنابر این افزایش نیروی درونی باید حاصل شود تانیروی خروجی مورد نیاز برای انجام وظیفه را تامین کند . این نیروی درونی افزایش یافته ممکن است ریسک ایجاد صدمات حاد و تجمعی را افزایش دهد . صدمات تجمعی ممکن است در صورتی رخ دهد که خستگی ماهیچه های اولیه منجر به بکار گیری ضعیف عضلات ثانویه شود که این عضلات ثانویه نوعا برای کنترل حرکات به جای ایجاد نیرو به کار می روند و همچنین خستگی ماهیچه های اولیه ممکن است مانع تولید نیروی کافی نیز بشود بطوریکه مشکلات هم در جابجایی مواد و هم در کنترل آنها ايجاد شود.صدمات حاد نیز ممکن است در اثر کشیده شدن بیش از حد نرمال عضلات برای ایجاد نیروی مورد نیاز ايجاد شود که موجب استرین و یا رگ به رگ شدگی عضلات می شود. دستکش ها همچنین ممکن است در بروز حوادث بالایی از اختلالات تروماهای تجمعی CTDs تاثیر داشته باشد. از سال 1989تا كنون 50 درصد از بیماریهای شغلی را CTDs تشکیل داده اند اما این موضوع ناشناخته است که چه تعدادی از مشاغل از دستکش استفاده کرده اند.
علایم حاکی ازآن است که فعالیت های پر قدرت و تکراری منجر به CTD شده است.
نحوه ي خوابيدن بقیه در ادامه مطلب
-استفاده از بالش كوتاه زير سر براي خوابيدن
-استفاده از تشك سفت يا دو يا چند لايه پتو پتو به جاي تشك
-خوابيدن در حالت طاق باز يا به پهلو
-در حالت خوابيدن به پهلو، جمع كردن پايي كه بالا قرار گرفته است به داخل شكم
- اجتناب از خوابيدن به روي شكم در مبتلايان به آرتروز زانو
-توصيه به خوابيدن به روي شكم در مبتلايان به آرتروز كوكسو فمورال
نحوه ي صحيح به رختخواب رفتن و بلندشدن از آن
• براي بلندشدن از رخ تخواب ابتدا به يك پهلو بچرخيد.
• سپس از طريق سفت كردن عضلات شكم و با كمك دست ها در لبه تخت بنشينيد و بعدبايستيد.
• در هنگام درازكشيدن ايت مراحل را به عكس انجام دهيد.
همواره از انجام حركات ناگهاني و سريع خودداري كنيد.
نحوه ي صحيح نشستن
نكات مورد توجه در موقع نشستن بر روي زمين:
نشستن به مدت طولاني در يك جا ( هر ۲۰ دقيقه يك بار بلند شويد و حدا قل يك دقيقه راه برويد. )
صاف نشستن و به جايي تكيه كردن
منقبض كردن عضلات شكم بدون حبس كردن نفس
عقب بردن شانه ها و نگاه كردن به جلو
قراردادن يك بالش كوچك پشت كمر براي راحتي بيشتر
در صورت داشتن درد در ناحي هي زانو يا كمر بهتر است روي زمين ننشينيد و روي صندلي بنشينيد.
نكات مورد توجه براي نشستن بر روي صندلي:
ارتفاع كار در وضعيت ايستاده بقیه در ادامه مطلب
Ø كار در وضعيت نشسته
Ø مزاياي كار نشسته
Ø ارتفاع كار در حالت ايستاده
Ø وضعيت ايستاده استاندارد
Ø وضعيت نشسته استاندارد
Ø كار در وضعيت ايستاده
Ø طراحي ايستگاههاي كاري در وضعيت نشسته
Ø طراحي ايستگاه كار در وضعيت نشسته و ايستاده
Ø طراحي صندلي و ميزكار براساس اطلاعات آنتروپومتري
Ø طراحي ميز كار و صندلي نشسته
Ø اصول مهم در طراحي صندلي هاي اداري
با توجه به تناسب كاري به طور كلي سه وضعيت در هنگام كار وجود دارد :
1ـ ايستاده
2ـ نشسته
3ـ نشسته ـ ايستاده
ارتفاع كار در وضعيت ايستاده
ارتفاع كار اهميت ويژه اي در طراحي محيط كار دارد . چنانچه ارتفاع كار بلند باشد دست براي جبران اين وضعيت بالا قرار مي گيرد كه اين خود باعث درد ناحيه گردن و شانه ها خواهد شد و پائين بودن ارتفاع نيز باعث خم شدن فرد و در نهايت كمردرد مي گردد بنابراين ارتفاع كار بگونه اي متناسب با ارتفاع بدن شخص طراحي مي شود .
در كار ايستاده بايستي توجه شود كه آزادي حركت كافي براي پاها وجود داشته باشد و اين امر حتي براي زانوها و نوك پاها نيز صادق است . اصولاً براي پاها هنگام كار بصورت ايستاده هيچ گونه وظيفه اي مانند فشاردادن و … نبايستي در نظر گرفته شود زيرا فشار زيادي به پاها وارد خواهد شد كه خستگي و فرسودگي زودرس و واريس و عوارض ديگر را بدنبال خواهد داشت .
در محیطهای کاری مانند اتاق کنترلها که دارای صفحه نمایش و صفحه کنترل میباشد نیاز به طراحی متناسب با آن شرایط میباشد.
درکنترل پنلها شکلهای متنوعی از دکمه ها با عملکردهای گوناگون وجود دارد.
معمولا سه نوع میز پنل وجود دارد:
flat panels
یک نوع از آنها به صورت فلت میباشد .که ساده ترین جهت ساخت و ارزانترین آنها میباشد.که البته در صورت پراکندگی تجهیزات نصب شده روی آن میتواند مشکلات خاص خودش را ایجاد نماید.ودر واقع ناجورتر از سایر نمونه ها میباشد و لبه بیرونی آن خارج از سطح دسترسی فرد میباشد.وهمچنین قدرت دید در آن قسمتها کاهش میابد.
sectional panel
در واقع این نوع از پنلها از چند قطعه هندسی به هم چسبیده درست میشوند .
این نوع صفحات مانند مورد فوق به آسانی ساخته میشوند.در صورتی که این نوع صفحات با زوایای مناسب طراحی شوند در واقع اکثر نقاط آن در دسترس خواهند بود.
curved panels
صفحات دارای خم بهترین نوع برای استفاده کنندگانی است که همه نقاط را میخواهند تحت کنترل داشته باشند.و البته در این نمونه در تمامی زوایا امکان دید عمود به صفحات نمایش،ویا حتی تجهیزات مدرج وجود دارد.ودقت در قرائت برخی اعداد و یا دیدن صحیح و بدون انحراف آنها برای کنترل هر چه بیشتر عملیات ، برای همه واضح و نیازی به توضیح بیشتر نمیباشدو عیوب این نوع از صفحات قیمت بالا به علت سختی ساخت و شکل دهی آنهاست.
چکیده: بطورکلی، فرهنگ پدیده ای واقعی و نیرومند است. تغییردادن آن کار دشواری است و برای این تغییر، پشتیبانی چندانی از داخل یاخارج سازمان نخواهیم یافت.
با توجه به وسعت و دامنه موضوع ارگونومی ، یک نیاز در قالب سازمان و وضع قوانین از اعتبار دادن به دانش و فرهنگ را باید تلقین نمود ، نخست باید به موارد تدریس توجه شود ، و مشکلات زیادی که در درون برنامه های آموزشی وجود دارد از قبیل محدود بودن آموزش و مدت زمان اثر آموزش و درک گیرنده مطلب و تنظیم مواردی در این زمینه ، نوع مربوط به آنالیز ، سیستماتیک ، بنیادی و تحقیقات کاربردی و آموزش از طریق رسانه های جمعی (مثل صدا و سیما و نشریات)، همچنین از طریق آگهی ها ، بروشور هایی تخصصی در مدارس ، کارخانجات ، دانشگاهها و مؤسسات صورت گیرد.
گسترش دانش های تازه مقتضی با فرهنگ پیشرفته و استعمال کاربردی گوناگون آن در محیط کاری در سرتاسر ایران الزامی است؛ اگر این موارد بطور متوالی صورت نگیرد افراد تمایل به بازگشت به عادت های گذشته خود دارند.
هدف اصلی این طرح چگونگی ایجاد یک بستر مناسب میان فرهنگ و عواملی که تأثیر گذار هستند بر سلامتی انسان و چگونگی حفظ و ارتقاء آن در بین اقشار جامعه صنعتی و حرفه ای می باشد.
روند صنعتي شدن جوامع بشري و رشد روزافزون و سريع تكنولوژيهاي مختلف در جهان و ابداع و ارائه روشهاي جديد در صنايع و وقوع اختراعات و اكتشافات علمي و فني باعث گرديد انسان امروزي در معرض تهديد و فشار آن چيزهايي قرار بگيرد كه خود به دست خود ساخته و ايجاد كرده است. در اين شرايط نياز صيانت از سلامتي نيروي كار و ساير دارائيهاي با ارزش او در مقابل خطرات محيط بيش از پيش احساس مي شود.
همانطور که می دانیم کار و انسان دو جزء اصلی و تفکیک ناپذیر هستی هستند که باید متناسب با یکدیگر برنامه ریزی شوند. کاربرد ارگونومی در طراحی فرایند ها و سیستم ها تأثیر شایان توجهی بر افزایش تولید ، کاهش هزینه های درمانی ، افزایش رضایت شغلی ، افزایش بهروری و بطور کلی ، فرآوری نیروی کار داشته و فزون شدن درآمد ملی و منافع اقتصادی را سبب می شود.
فرهنگ سازمانی پدیده ی مبهمی است. هنگامی که تصمیم می گیریم درباره ی فرهنگ عامه تحقیق کنیم، کار را با تشخیص و تفکیک باورهای راهنمای بنیادی از باورهای روزمره ی آن آغازمی کنیم.
مردم باورهای گوناگونی دارند؛ اعم از باورهای اندیشیده یا باورهای عوامانه: مثلاً اعتقادبه خدا، به تقدس کانون خانواده ، جمع شدن در کنار آبسرد کن برای پچ پچ کردن و پی بردن به ماجراهای اداری در محیط کار ، و تماشای تلویزیون پیش از خواب.
بعضی از باورها مربوط به نکات جزیی زندگی روزمره و بعضی از آنها در حوزه ی مسائلی است که از نظر فرد ، سازمان یا جامعه بطورکلی اهمیت زیادی دارند. باورهای (راهنمای) عالی، زمینه ی ایجاد باورهای عملی و واقعی زندگی روزمره را فراهم می آورند ، یعنی اینکه این باورهای راهنما، جهت حرکت باورهای روزمره را تعیین می کنند.
برای نمونه، باورهای راهنما دریک خانواده ممکن است این باشد که مثلاً خانواده باید واحدی نیرومند ومنسجم باشد، نسبت به زندگی، اعضای خانواده مرکزیت داشته باشد وهمه بطورمنظم وهدفمند با یکدیگر همبسته و نزدیک باشند. سپس از این باور راهنماست که بسیاری باورهای روزمره ی زندگی مانند غذاخوردن، استفاده از تعطیلات و فعالیتهای دیگر ریشه می گیرد.
به همین منوال، در محیط کار هم ممکن است باور راهنمایی این چنین باشد که مثلاً به همه ی کارمندان فرصت داده شود تا حداکثر استعداد و توانایی لازم خود را بکارگیرند. بنابراین، باورهای روزمره در چنین محیط کاری می تواند بر درستکاری و تصمیم گیری صحیح و سنجیده، ارزشیابی عملکرد به طرز مطلوب، اولویت دادن به کارکنان سازمان در تصاحب پست های مهم و برنامه های پرورش نیروی انسانی در سطح ممتاز، تأکید کند.
باورهای راهنما به دودسته تقسیم می شوند:
1- باورهای بیرونی- مربوط به نحوه ی رقابت و نحوه ی هدایت کردن کسب و کار.
2- باورهای درونی- که در خصوص نحوه ی مدیریت و هدایت شخص یا سازمان است.
ازسوی دیگر، باورهای روزمره از گونه ی دیگری هستند. ضمن آنکه آنها نیز بخشی ازفرهنگ جامعه ، سازمان یا شرکت راتشکیل می دهند، نباید آنها را با باورهای راهنما اشتباه گرفت. باورهای روزمره، قانونمندی و احساساتی است که به رفتار روزانه مربوط می شوند؛ بستگی به موقعیت دارند و متناسب با شرایط تغییرمی کنند. شگرد دانستن و نادیده انگاشتن رابه کارکنان می آموزند. باورهای روزمره، ابزار کاری مانده گاری برای فرد در جامعه یا سازمان هستند.
دستیابی به ماهیت باورهای راهنما وتشخیص آنها از باورهای روزمره به علت ارتباط موجود بین باورها و استراتژی، حائز اهمیت است. استراتژی از باورهای راهنما ناشی می شود، آنها ریشه هایی هستند که استراتژی از آنها می روید. اگر استراتژی موضوعی است که یک سازمان درصدد اجرای آنست و سازمان وسیله ایست که چگونگی اجرای آن موضوع را نشان می دهد، باورهای راهنما این جنبه رادارند که چرا سازمان در پی اجرای استراتژی است. موفقیت استراتژی یا شکست آن بستگی به هماهنگی یا عدم هماهنگی آن با باورهای روزمره ای دارد که در کارکنان، ساختار و نظامهای موجود یک سازمان تثبیت شده است.
پس با ایجاد آگاهی و ترویج فرهنگ مناسب و اجرای برنامه های آموزشی مناسب ؛ آسیبهای ارگونومیکی در تمامی زمینه ها را می توان به میزان 35 تا 91 درصد کاهش داد.
دردهاي ناشي از كار با كامپيوتر : بقیه در ادامه مطلب
كاربرد كامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد ساعتهای متمادی با كامپیوتر كار می كنند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط كار با كامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نامناسب در محیط كاری و عدم توجه به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام كار با كامپیوتر ممكن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود.
عوارض كار طولاني مدت با كامپيوتر شامل ضایعات چشم، سردرد ، كمر درد و فشار در نواحی مچ دست ، شانه و گردن و دردهاي گردن و شانه است كه با خستگي شديد عضلات اين ناحيه همراه است، دردهاي مفصل آرنج، مچ، انگشتان و نهايتاً دردهاي پشت و كمر مي باشد.
فراموش نکنیدزماني كه در هنگام كار با كامپيوتر بدن بيش از حد به جلو خم شده باشد . شانه و عضلات گردن قادر به نگهداشتن وزن سر نيست و به ياد داشته باشيد كه بيشتر دردهاي ناحيه گردن و پشت كه هنگام كار با كامپيوتر عارض مي شوند به دليل قرار گيري نادرست بدن روي صندلي و پشت ميز است .
جهت جلوگیری از درگیری عضلانی و اسکلتی موارد زیر را رعایت کنید:
۱- ميز و صندلي خود را به شکل استاندارد انتخاب کنید.
۲- از ميز، صندلي، مانيتور، صفحه كليد و موس به شکل صحیح استفاده کنید .
۳- انجام حركات نرمشي ساده به صورت تمرين روزانه را فراموش نکنید.
حال به برسی موارد بالا می پردازیم :
صندلی مناسب برای پشت کامپیوتر چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟
۱- ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی ، ۴۱ تا ۵۲ سانتی متر توصیه می شود.
۲- سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد.برای افراد چاق صندلی های پهن تر توصیه می شود.
۳- ضخامت تشک در حدود ۴ تا ۵ سانتی متر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد.
۴- زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد. ۵- عرض پشتی صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی متر باشد.ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین ۵۰ تا ۸۲ سانتی متر توصیه می کنند.صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی متراز پایین) داری یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد.
۶- صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین دارای ۵ چرخ بوده و چرخان باشد. شیب کف صندلی ۵ تا ۱۵ درجه برای تمایل به جلو و ۵ درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد.
طریقه صحیح استفاده از ميز، صندلي، مانيتور، صفحه كليد و موس :
بهترين حالت نشستن پشت ميز اين است که کمي بدن را به عقب متمايل کنيم، به طوري که زاويه ي بين رانها و تنه حدود ۱۳۵ درجه شود. البته از آنجايي که اين زاويه ممکن است باعث سُرخوردن ما به عقب و حتي افتادن شود(اگر تکيه گاهي نداشته باشيم)، محققان به ۱۲۰درجه هم رضايت داده اند. آنها مي گويند اين گونه نشستن مي تواند باعث کاهش کمر درد شود.
به گفته ي اين محققان ۳۲ درصد مردم بيش از ۱۰ ساعت را در روز، به صورت نشسته سپري مي کنند و نيمي از آنان حتي براي صرف ناهار نيز،ميز خود را ترک نمي کنند و دو سوم مردم زماني که از کار به منزل باز مي گردند، باز هم مي نشينند.
علاوه بر اين، بررسيها نشان داده است که يک سوم افراد به همين علت، يعني بد نشستن هاي طولاني، از کمر درد رنج مي برند. پس، از آنجا که بد نشستن مي تواند با ايجاد فشار بر ستون فقرات و رباط هاي مربوطه، انسان را دچار دردمزمن و بد شکلي کند، لازم است اصول درست نشستن را بدانيم تا دچار اين مشکلات نشويم.
بيشتر ما در طول ساعات کاري، پشت ميز و روي صندلي هايي نشسته ايم که نه به وضعيت قرار گرفتن شان توجه داريم ونه به نحوه ي نشستن خودمان روي آنها. اما وقتي که کارمان تمام مي شود، از دردي که در کمر و گردنمان حس مي کنيم، ميفهميم که بايد نشستن خود را اصلاح کنيم.
وقتي که زاويه ي نشستن ما قائمه باشد، انحناي طبيعي ستون فقراتمان کمتر شده و باعث مي شود به صفحه هاي ژله اي بين مهره ها فشار بيشتري وارد شود. در ضمن ثابت نشستن طولاني با فشار پي در پي، باعث خوردگي و ساييدگي مهره ها و نرسيدن خون کافي به ديسک و سخت شدن و کاهش قابليت انعطاف آن مي شود.همه ي اين عوامل دست به دست هم داده و ما را دچار کمردرد مي کنند.
در نهايت هم اين ما هستيم که بايد تصميم بگيريم آيا مي خواهيم درست بنشينيم تا سالم بمانيم، يا اينکه با تنبلي، تسليم کمردرد مي شويم و يک عمر عذاب مي کشيم. بد نيست بدانيد متخصصان براي اصلاح وضعيت نشستن چهار مرحله را پيشنهاد کرده اند:
امروزه ثابت شده كه نور خورشيد بيشتر از الكتريسيته كارايي كارمندان را در محيط كاري بالا مي برد.به همين دليل سعي مي شود در دفاتر اداري براي بهره گيري بيشتر از نور خورشيد ، پنجره هاي بيشتري نصب شود. معماران امروزه درصددتغيير فضاهاي محيط كار هستند. در همين راستا سعي مي كنند تا با حفظ استقلال فردي كارمندان ، فضاهايي را طراحي كنند كه الهام بخش شرایط مطلوب دركار باشد. بقیه در ادامه مطلب
در حال حاضر مواد جديدي براي ايجاد تغييرات مورد نظر ، بكار گرفته مي شود.برای مثال طراحان اصولي را براي جلوگيري از پخش صدا رعايت مي كنند تا محيط كار آرامش لازم براي فعاليت كارمندان را داشته باشد. همچنين ارگونوميك بودن محيط كار و لوازم مورد استفاده در آن براي تسهيل شرايط كار ، به كار گرفته مي شود. در فضاهاي امروزي محيط كار ، ستونهاي زايد حذف مي شود و سقف هايي با جلوه هاي ويژه كه زيبايي محيط كار را دو چندان مي كند ، استفاده مي شود. به دليل تمام شدن چوب و ديگر مصالح طبيعي ، طراحان از مواد مصنوعي نظيرروكش هاي سنگي توليد كارخانه ، سنگهاي ورقه اي مصنوعي و چوب سدر كه بسيار شبيه نمونه هاي طبيعي خود هستند ، استفاده مي كنند. بلوكهاي آكريليك هم جايگزين بلوكهاي شيشه اي مي شوند. اين بلوكهابا انتقال نور مشكل سنگيني و سختي نصب را ندارند. ضمنا از ديوارهاي شيشه اي و آكريليك كه بسياركم هزينه و جذاب هستند، براي جدا سازي فضاها مي توان استفاده كرد.
از نكات ديگر كه امروزه در طراحي ها، مد نظر قرار مي گيرد ، انتخاب رنگ است كه تاثير رواني زيادي روي افراد و بالا بردن بازدهي كارآنان دارد.
رنگها اصولا ميتوانند احساس خشم، محبت، شادي و حتي اعتماد را به بيننده منتقل كنند. در يك آزمايش تعدادي از افراد را در يك محيط با رنگهاي بي حس و نا مناسب قرار دادند. سپس از آنها خونگيري به عمل آمد. مواد موجود در خون اين افراد را به خوكچه هاي هندي تزريق كردند. جالب است بدانيد بعد از دو ساعت همه ي خوكچه ها از بين رفتند !!!!
پست كار، محلي است كه در آن يك شخص يا گروهي از افراد، وظايفي را براي يك دوره زماني نسبتا طولاني انجام ميدهند. بقیه در ادامه مطلب
مشكلات بهره وري، رضايت مهندسي شغلي و ايمني با طراحي كار در صنايع، ارتباط مستقيم دارد. طراحي ارگونوميك محل كار، با در نظر گرفتن جنبه هاي رواني و فيزيكي، باعث افزايش رضايت شغلي كاركنان و كاهش ميزان حوادث ميشود. محيط كار مطلوب، محيطي است كه نه تنها از نظر بهداشتي آسيب رسان نباشد، بلكه موجب ارتقاء سطح بهداشت و سلامتي كاركنان – چه از نظر فيزيكي و چه از لحاظ رواني – گردد. همچنين طراحي محيط كار مطلوب از طريق بهبود بهره وري و كاهش غيبت از كار، سود سرشاري را بدنبال خواهد داشت. براي طراحي محيط كار مطلوب و مناسب، ابتدا طراح بايد به ابعاد فيزيكي افراد يا كارگران توجه نموده و سعي كند كه در طراحي خود حداقل 90% از آنان را در محدودة طراحي قرار دهد. در اين رابطه، اصلي وجود دارد كه موضوع را روشنتر ميكند: در مورد حد دسترسي و اعمال نيرو، افراد كوچكتر يا ضعيف تر مورد توجه قرار ميگيرند و براي در هاي ورود و خروج فضاي خالي مورد نياز و … اين افرادِ بزرگتر هستند كه در طراحي مد نظر هستند. تغيير طراحي و در نظر گرفتن دستورالعمل هاي ارگونومي در مرحله اي كه طرح هنوز بر روي كاغذ است، بسيار ساده تر از زماني است كه محيط كار به مرحلة بهره برداري رسيده است. محيط كار بايد براي كار واقعي طراحي شود و شرايط ارگونوميك بهينه با توجه به ساختار تجهيزات تعيين گردد. به طوري كه محيط كار بسادگي براي هر فرد مطلوب و قابل تنظيم باشد. يكي از اهداف عمده در طراحي محيط كار، جلب پذيرش و رضايت كاربر است.
سه عامل مهم وابسته به كاربركه بر روي ساختار و شكل محيط كار تاثير دارند:
- حوزة دسترسي و فضاي خالي اضافي
- موقعيت كاربر با توجه به ميدان ديد
- وضعيت بدني كارگر ( ايستاده ، نشسته )
به نظر شما کارگران در اجرای ارگونومی چه نقشی دارند؟ آیا آنها هم میتوانند دراجرای راهکارهایی که در بهبود محیط کار و کاهش آسیبهایشان موثر است، کاری کنند؟ کارشناسان معتقدند نوعی از ارگونومی، مشارکتی است. دکتر مجید معتمدزاده در اینباره راهکارهای مشارکت در ارگونومی را مطرح میکند. ارگونومی مشارکتی، مشارکت فعال تمام سازمان در توسعه و اجرای دانش ارگونومی است که البته با حمایت کامل مدیریت انجام میشود تا شرایط محیط کار، کیفیت و بهرهوری افزایش یابد. یکی از ویژگیهای ارگونومی مشارکتی این است که کارکنان بتوانند ارگونومی را به عنوان یک دانش و تکنولوژی فراگیرند و از آن برای حل مشکلات محیط کار استفاده کنند. در سالهای اخیر، گرایش قابل توجهی به سمت ارگونومی مشارکتی ایجاد شده که بخشی از آن به دلیل زمینههای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. جامعه و نیروی کار امروز روشهای مدیریتی مربوط به 50 سال قبل را نمیپذیرد زیرا امروزه تاکید زیادی بر کیفیت و مشتریمداری وجود دارد و تحقق آن نیازمند مشارکت بیشتر نیروی کار است. در حال حاضر رویکرد ارگونومی مشارکتی، در سازمان به عنوان رویکردی موثر برای تحول سازمانها، بهرهوری و رضایتمندی کارکنان پذیرفته شده است. از آنجا که بهبود مداوم در سازمان بدون مشارکت همه نیروهای درگیر در سازمان امکانپذیر نیست و مدیریت به تنهایی توان و امکان ارزیابی تمام فعالیتها را در سازمان ندارد، جلب مشارکت همه به منظور ایجاد بهبود در سازمان ضروری است و انجام این مهم باعث احساس مالکیت نسبت به کار، شکوفا شدن خلاقیتها و ارائه پیشنهادات میشود. در ارگونومی مشارکتی با معرفی و آموزش دانش کاربردی ارگونومی به همه افراد، کارکنان با استفاده از این دیدگاه جدید و با عطف به تجربههای شغلیشان قادر میشوند پیشنهادات مناسب، عملی و ساده (بدون هزینه و کمهزینه) برای بهبود سازمان و شرایط محیط کار ارائه کنند. از ارکان اصلی پرداختن به ارگونومی مشارکتی در سازمان، آموزش است. آموزش ارگونومی بهصورت کارگاهی است و در ابتدا از سطح مدیران ارشد سازمان گروهی که علاقهمندی بیشتری به موضوع دارند (حداکثر 15نفر) انتخاب و در یک کارگاه ارگونومی تخصصی ظرف چند هفته مبانی و اصول دانش ارگونومی توسط متخصصان ارگونومی به آنان آموزش داده میشود. این تیم، آموزش ارگونومی را در سطح سازمان با همراهی متخصصان ارگونومی انجام میدهد. بقیه در ادامه مطلب
تعداد صفحات : 40